Vandaag de dag worden er in veel automodellen technisch nagenoeg identieke motoren gelepeld die vervolgens verschillende, vaak door de marketingafdelingen bepaalde, vermogens (en uitstoot) moeten leveren.

1.6 turbo

Een goed voorbeeld is de BMW 114i (modelcode F21), die in feite geen 1.4 onder de kap heeft liggen, maar de 1.6 turbo die ook in de 116i en 118i ligt. Voor de 114i is hij echter elektronisch geknepen tot 102 pk om in de 20% bijtelling te vallen.

Het is duidelijk te zien in de grafiek dat er al bij 4000 toeren een knik in de vermogenscurve zit, waar deze normaal door zou lopen. Doordat het koppel op een redelijke 180Nm ligt, is hij nog wel te pruimen. Voor echt rijplezier, en daar koop je een 1-serie toch voor lijkt me, wil je echter meer vermogen op de achterwielen hebben. En dat kan!Vermogensgrafiek BMW 114i Hartge chiptuned

50 pk winst

Het leuke aan die geknepen motoren is namelijk dat als hem weet te “ontknijpen” je het  oorspronkelijke vermogen uit de motor haalt. BMW-tuner Hartge heeft bijvoorbeeld een tuningkit ontwikkeld waarmee je 50 pk en 65 Nm extra toevoegt aan je 114i: 152 pk en 245 Nm dus. Daarmee rijd je een standaard 116i (136pk/220Nm) om de oren.

Update: Hartge blijkt vrij conservatief te tunen, want er zit nog veel meer marge in het blok. Er zijn namelijk chiptuners die meer dan 200 pk uit dit blok halen. Dat is dus bijna twee keer zo veel als het fabrieksvermogen, en meer dan de 118i!

Het leuke is dat Hartge ook een video heeft gemaakt (zie hieronder) waarin ze op de Autobahn een acceleratietest doen van 80 naar 180 km/u met BMW’s instap-1-serie, vóór en na chiptuning. Het resultaat van die extra power: 20 seconden verschil. De elektronisch afgeregelde topsnelheid komt op 206 km/u, wat een verbetering is van 11 km/u.


Enige “nadeeltje” is dat als BMW er achter komt dat je hebt lopen morrelen met je ECU, dat je dan pardoes je garantie kwijt bent. Ach, wie maalt daar nou om?