De Japanse en Zuid-Koreaanse merken eindigen bovenaan het betrouwbaarheidsonderzoek van de Consumentenbond. De resultaten zijn gebaseerd op een online enquête in 2015 en 2016 onder leden die een maximaal tien jaar oude auto rijden.

Wegingsfactor

Bij problemen met de auto wordt een wegingsfactor gegeven aan hoe serieus het probleem was: kon je bijvoorbeeld niet meer verder (45% weging), kon je nog naar de garage rijden (35%) of kon de reparatie wel even wachten tot het volgende garagebezoek (20%). Zo kwam de bond tot statistieken die een indicatie kunnen geven over de betrouwbaarheid van een bepaald automodel. Opgeteld krijg je de volgende lijst:

Plaats Merk Cijfer
1 Mitsubishi 8,4
2 Honda 8,2
Suzuki 8,2
Toyota 8,2
3 Daihatsu 7,9
Kia 7,9
Subaru 7,9
4 Hyundai 7,5
5 Mercedes-Benz 7,3
Nissan 7,3
Renault 7,3
6 Dacia 7,0
7 Fiat 6,9
Ford 6,9
Mazda 6,9
Skoda 6,9
8 Opel 6,6
9 Audi 6,5
Volvo 6,5
10 Volkswagen 6,3
11 Peugeot 6,1
12 Citroën 6,0
13 BMW 5,9
14 Seat 5,3

Duitse degelijkheid?

Kia springt van een tiende naar een gedeelde derde plek. Van de zogenaamde Duitse degelijkheid is geen sprake; van de in totaal 24 onderzochte automerken is de betrouwbaarheid het minst aan Franse en Duitse zijde. Wel signaleert de Consumentenbond dat recentere versies van Europese modellen (zoals bij de Audi A3, BMW 3 en VW Golf) aanmerkelijk minder vaak probleemgedrag vertonen.

De beste en de minste

Als je een superbetrouwbaar seniorenmobiel zoekt dan moet je een Toyota Verso S hebben (foto). Deze Japanner (wordt niet meer verkocht) kreeg namelijk het hoogste rapportcijfer, een 9,9. De tweede en de derde plaats worden ingenomen door de ‘verkooptoppers’ Mitsubishi ASX en de Mitsubishi Space Star (2013-heden).

Er komen echter niet alleen maar perfecte auto’s uit de Toyota-fabrieken rollen, want de RAV4 komt er bekaaider van af met een 6,4. Dat is nog altijd veel beter dan de slechts presterende auto’s in het lijstje; de Audi A3 (2004-2012), de Seat Altea (XL) en de Citroën C5 (vanaf 2008) kregen alle drie het rapportcijfer 3,2.