De Japanse en Zuid-Koreaanse merken eindigen bovenaan het betrouwbaarheidsonderzoek van de Consumentenbond. De resultaten zijn gebaseerd op een online enquête in 2015 en 2016 onder leden die een maximaal tien jaar oude auto rijden.
Wegingsfactor
Bij problemen met de auto wordt een wegingsfactor gegeven aan hoe serieus het probleem was: kon je bijvoorbeeld niet meer verder (45% weging), kon je nog naar de garage rijden (35%) of kon de reparatie wel even wachten tot het volgende garagebezoek (20%). Zo kwam de bond tot statistieken die een indicatie kunnen geven over de betrouwbaarheid van een bepaald automodel. Opgeteld krijg je de volgende lijst:
Plaats | Merk | Cijfer |
1 | Mitsubishi | 8,4 |
2 | Honda | 8,2 |
Suzuki | 8,2 | |
Toyota | 8,2 | |
3 | Daihatsu | 7,9 |
Kia | 7,9 | |
Subaru | 7,9 | |
4 | Hyundai | 7,5 |
5 | Mercedes-Benz | 7,3 |
Nissan | 7,3 | |
Renault | 7,3 | |
6 | Dacia | 7,0 |
7 | Fiat | 6,9 |
Ford | 6,9 | |
Mazda | 6,9 | |
Skoda | 6,9 | |
8 | Opel | 6,6 |
9 | Audi | 6,5 |
Volvo | 6,5 | |
10 | Volkswagen | 6,3 |
11 | Peugeot | 6,1 |
12 | Citroën | 6,0 |
13 | BMW | 5,9 |
14 | Seat | 5,3 |
Duitse degelijkheid?
Kia springt van een tiende naar een gedeelde derde plek. Van de zogenaamde Duitse degelijkheid is geen sprake; van de in totaal 24 onderzochte automerken is de betrouwbaarheid het minst aan Franse en Duitse zijde. Wel signaleert de Consumentenbond dat recentere versies van Europese modellen (zoals bij de Audi A3, BMW 3 en VW Golf) aanmerkelijk minder vaak probleemgedrag vertonen.
De beste en de minste
Als je een superbetrouwbaar seniorenmobiel zoekt dan moet je een Toyota Verso S hebben (foto). Deze Japanner (wordt niet meer verkocht) kreeg namelijk het hoogste rapportcijfer, een 9,9. De tweede en de derde plaats worden ingenomen door de ‘verkooptoppers’ Mitsubishi ASX en de Mitsubishi Space Star (2013-heden).
Er komen echter niet alleen maar perfecte auto’s uit de Toyota-fabrieken rollen, want de RAV4 komt er bekaaider van af met een 6,4. Dat is nog altijd veel beter dan de slechts presterende auto’s in het lijstje; de Audi A3 (2004-2012), de Seat Altea (XL) en de Citroën C5 (vanaf 2008) kregen alle drie het rapportcijfer 3,2.
Een beetje kort door de bocht. In een bejaardenauto wordt doorgaans door bejaarden op een bejaarde wijze gereden…kans op storingen is dan wel anders als ik met mijn Duitse auto met dik 180 door Duitsland rij… Bovendien rijden die bejaarden nauwelijks km’s, veel Duitse auto’s worden compleet opgereden.. Dus appels en peren vergelijken. Tos slot, een auto zonder hulpmiddelen is niet te vergelijken met een Duitse auto, logisch als je niet meer dan een radio hebt er weinig kapot gaat.
us please, vergelijk volgend jaar een appels met appels!!!
OH ja,
Mijn vrouw heeft een Toyota, is afgelopen 5 jaar al vier keer op verzoek van importeur terug gegaan naar garage, voor het vervangen van ondeugdelijke airbag, rem, schakelaar en raam…
Met mijn 8 jaar oude Duitse auto ben ik nog nooit opgeroepen voor de preventieve vervanging van FOUTE en GEVAARLIJKE onderdelen. Misschien moet de consumentenbond dit aspect eens mee nemen in haar kinderachtige vergelijking.
Denk dat de rest van ons het wel eens is met de stelling
Dus jij vind het een eerlijke vergelijking? Een auto die volop gebruikt wordt met vele opties versus een auto die nauwelijks bereden wordt…
Dan is Lada het meest betrouwbare merk!
Bovendien de term ‘betrouwbaar’ is wel een heel vreemd vergelijkingsmiddel. Ieder heeft zijn eigen perceptie bij betrouwbaar. Voor mij is betrouwbaarheid dat als ik in spannende situatie kom de auto niet uit de bocht vliegt…als een auto zonder goede wegliggingen wel van de weg gaat noem ik dat ook betrouwbaarheid. Wat te denken van remweg?, etc. etc.
Maar als de kopers van Japanse auto’s graag horen dat ze de meest betrouwbare en degelijke auto hebben vind ik het goed. Gek alleen dat we dat in de tweede hands markt niet terug zien. Het zijn toch de meeste die daar hun auto kopen… Blijkbaar meer geld over voor een VW golf met veel km’s versus een Toyota x met weinig km’s. Ik dacht dat de markt altijd gelijk heeft!!! maar volgens de consumentenbond niet. Oh waarom rijdt de ANWB dan in Volkswagens…omdat ze zo onbetrouwbaar zijn. HAHA.
Ik zal mij standpunt nog nader toelichten. Wat de consumentenbond doet is statistisch onjuist. Stel je hebt twee ziekenhuizen, een academisch (AZ) en een provinciaals ziekenhuis (PZ). Sterftecijfer AZ ligt vele malen hoger dan PZ. Wat concludeert consumentenbond en domme mensen. Je bent beter af in een PZ, sterftecijfer is lager. Maar een ontwikkeld persoon ziet dat alle hopeloze gevallen in het AZ komen, bovendien worden veel ernstige ziektes uitsluitend in het AZ uitgevoerd. Tja kan op overlijden is dan groter dan naar een PZ gaan met een bloedneus of gebroken vinger… Dus je kunt appels en peren niet zomaar vergelijken. Wat doet de consumentenbond: appels en peren vergelijken. De enige relevante vraag die overblijft is deze: is dat domheid of opzet. Beiden zijn onvergeeflijk!
Ik ben het met Randy eens.
Tja, het IQ heeft een normaalverdeling, er zijn precies evenveel domme als slimme mensen. Ik ben altijd blij als ik domme mensen tegenkom. Ik doe altijd een poging om het uit te leggen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik kan daar wel mee leven hoor!
Ik ben het ook met niemand eens
Ik heb een porsche 911 en een hyundaj atos . Beide prima auto..s
Toch denk ik dat nu al de Japanse en koreaanse automerken betrouwbaarder zijn dan de Europese.!