Nee, dit is geen verlaagde Qashqai, dit is de nieuwe Nissan Pulsar. They’re back!
Nu Nissan behoorlijk succesvol is met modellen als de Qashqai, Juke en Note, proberen de Japanners het weer eens in het zwaarbevochten Europese C-segment, en wel met de vandaag geïntroduceerde Pulsar. De nieuwe compacte middenklasser mag het op gaan nemen tegen de Volkswagen Golf en Ford Focus, die dit segment momenteel aanvoeren.
Almera
Feitelijk is de Pulsar de opvolger van de Nissan Almera, die in 2007 voor het laatst van de band rolde.
De Almera mocht dan best goed in elkaar zitten, echt warm werden we er niet van. Wellicht dat deze reïncarnatie ons Europese hart in vervoering kan brengen. Nissan claimt in ieder geval de langste wielbasis in zijn segment (2700 mm), en dat betekent goed nieuws voor de beentjes achterin. De bagageruimte is met 380 liter ook netjes te noemen.
Renault-motoren
De compacte middenklasser, zal uitgerust worden met motoren die we al kennen van Renault: een 1.2 DIG-T turbo met 115 pk en 1.5 dCi-motor met 110 pk en 260 Nm. Deze laatste stoot met 95 gram CO2 net wat te veel uit om in de 14%-bijtelling te vallen, dus dat is jammer voor Nissan, want op de leasemarkt wordt hier nu eenmaal sterk op gelet. Dan moeten ze het van een scherpe prijs hebben, maar die is nog niet bekend gemaakt.
Weinig vernieuwend dus, maar gewoon goed kan ook goed genoeg zijn. Begin 2015 wordt er wel een 1.6 Turbo aan toegevoegd die een nette 190 pk moet gaan leveren, wat wellicht nog een leuk Nismo-exemplaar oplevert.
Snufjes
Qua snufjes is de Pulsar “up to par” met de al dan niet standaard veiligheidssystemen en connectivity. Qua veiligheid is daar het safety shield; dit pakket omvat bijvoorbeeld Forward Emergency Braking, Moving Object Detection, Lane Departure Warning en Blind Spot Warning. Ook biedt de fabrikant led-koplampen op de Pulsar, want anders hoor je er tegenwoordig natuurlijk niet bij.
Het nieuwste multimediasysteem NissanConnect biedt volledige integratie van de smartphone, navigatie met Google Send-to-Car (om de route naar jouw auto te verzenden) en toegang tot apps.
Europees
Het design van Pulsar werd speciaal voor Europa bedacht en verwijst duidelijk naar de Nissan Qashqai en de nieuwe X-Trail. De naam Pulsar is al eerder gebruikt, maar dat weet feitelijk niemand. Van een echt Japanse auto kun je tegenwoordig overigens niet meer spreken; de Pulsar wordt ook in Europa gebouwd, namelijk in Barcelona.
De Pulsar moet deze herfst beschikbaar komen.
Update 1 augustus: Prijslijst
Hieronder de volledige prijslijst van de nieuwe Nissan Pulsar:
Uitvoering | Prijs |
Pulsar 1.2 DiG-T Visia | 19.290 euro |
Pulsar 1.2 DiG-T Acenta | 21.390 euro |
Pulsar 1.2 DiG-T Business Edition | 20.790 euro |
Pulsar 1.2 DiG-T Connect Edition | 23.390 euro |
Pulsar 1.2 DiG-T Tekna | 25.390 euro |
Pulsar 1.2 DiG-T Acenta Xtronic | 23.890 euro |
Pulsar 1.2 DiG-T Business Edition Xtronic | 23.290 euro |
Pulsar 1.2 DiG-T Connect Edition Xtronic | 25.890 euro |
Pulsar 1.2 DiG-T Tekna Xtronic | 27.890 euro |
Pulsar 1.5 dCi Visia | 22.690 euro |
Pulsar 1.5 dCi Acenta | 24.790 euro |
Pulsar 1.5 dCi Business Edition | 24.190 euro |
Pulsar 1.5 dCi Connect Edition | 26.790 euro |
Pulsar 1.5 dCi Tekna | 28.790 euro |