Wie rijden er in Nederland het meest in de Mercedes E-klasse? Precies: taxichauffeurs. De nieuwe versie, generatie W213, van hun favoriete auto zal gek genoeg meer dan ooit bijdragen aan het verdwijnen van hun vak.

Ze beseffen wellicht nog niet allemaal dat ze overbodig worden gemaakt, maar voor het zo ver is, worden ze nog even gebruikt om de technologie te ‘testen’ waarmee ze uiteindelijk worden weggeautomatiseerd. Hoe cru kan het zijn. De 2017 E-klasse (W213), die vandaag in Detroit is onthuld, is namelijk rete-intelligent en zet weer een stap richting een volledig autonoom rijdende Mercedes die straks helemaal geen chauffeur meer nodig heeft!
Mercedes-Benz E-Klasse Limousine (W 213) 2016

Rijassistentiesystemen

De nieuwe E-klasse wordt leverbaar met talloze rijassistenten, waardoor de auto zelfstandig een hoop functies kan uitvoeren. Even een kleine samenvatting:

Active Lane Change Assist

Deze gadget kan de hogere middenklasser autonoom van rijbaan laten wisselen, en het werkt tussen 80 en 180 km/h als je de richtingaanwijzer langer dan 2 seconden vasthoudt en de baan vrij is.
Mercedes Mercedes Active Lane Change assist

Actieve remassistent

De E waarschuwt bestuurder automatisch voor een dreigende botsing en zal eventueel zelfstandig een noodstop uitvoeren. Het systeem reageert op langzaam rijdende, afremmende of stilstaande auto’s en voetgangers.

Voorliggers volgen

In samenwerking met de adaptieve cruise control (Distronic) kan de auto tot snelheden van 210 km/h voorliggers volgen, waarbij de auto zelf remt en gas geeft. Daarnaast is de E-Klasse in staat zijn voorganger autonoom rijdend te volgen, ook al ontbreekt de wegbelijning. Wanneer de auto door de automatisch tot stilstand is gebracht, bijvoorbeeld in de file, kan de E-Klasse binnen 30 seconden ook weer zelfstandig gaan rijden.

Snelheidslimieten signaleren

Deze technologie zorgt er voor dat de snelheidslimiet automatisch overgenomen wordt als je op de cruise control rijdt. De techniek maakt gebruik van de door de camera gesignaleerde verkeersborden en data van het navigatiesysteem.

Interieur Mercedes-Benz E-Klasse Limousine (W 213) 2016

Dashboard met twee enorme 12.3-inch schermen

Actieve remassistent met kruispuntfunctie

Deze optionele gadget signaleert ook kruisend verkeer, zodat de E-Klasse zelfstandig remt wanneer een botsing dreigt bij een kruispunt. Het systeem checkt bij een dreigende kopstaartbotsing ook of er verkeer naast de auto rijdt en er geen ruimte is om uit te wijken. In dat geval activeert de techniek de remmen eerder en kan zo een botsing tot 100 km/h voorkomen. Dat scheelt een klap!

Uitwijkassistent

De Uitwijk-stuurassistent signaleert of er tijdens een uitwijkmanoeuvre voldoende gestuurd wordt. Door een hoeveelheid stuurkoppel, afhankelijk van de situatie, toe te voegen wordt de bestuurder geholpen tijdens de actie. Mercedes claimt dat het de stabiliteit van de auto bovendien ten goede komt.

Automatisch parkeren

Remote park pilot kan net zoals de Tesla Model S en de BMW 7-serie de nieuwe E-klasse kan op afstand in en uit garages en parkeervakken manoeuvreren. Handig wanneer de ruimte erg krap is. Bij Mercedes kan dit met behulp van een smartphone-app.

Feedback

De feedback van deze en andere rijhulpsystemen worden naar alle waarschijnlijkheid opgeslagen en gecommuniceerd met het Mercedes-Benz-hoofdkantoor in Stuttgart, waardoor de engineers ze weer kunnen verbeteren. Feitelijk werken de taxichauffeurs daarmee mee aan het verdwijnen van hun vak. Ok, ok, het zal niet direct van vandaag op morgen zijn, maar ik zie een trend. Jij ook?

Motoren

De levering van de te heet gewassen S-klasse start rond maart. Het programma bestaat dan uit de E200, de E220d met compleet nieuwe dieselmotor, de E350d en de E350e hybride, die mogelijk interessant is voor de Nederlandse leasemarkt vanwege 15% bijtelling. Deze komt waarschijnlijk september/oktober 2016. Meer motoren volgen later, waaronder natuurlijk ook dikke AMG-versies. Eind 2016 komt de Estate, gevolgd door de Coupé en de Cabriolet in 2017.

 E 200E 220dE 350dE 350e
TypeBenzineDieselDieselHybride (benzine)
Motorinhoud (cc)1.9911.9502.9871.991 + elektromotor
Vermogen (pk)184194258279 (205+82)
Koppel (Nm)300400620600 (350+360)
Acceleratie 0-100 km/h in s7,77,35,96,2
Verbruik L/100 km5,93,95,12,1
CO2 g/km13210213349
Bijtelling25%21%25%15%
Vanafprijs (€)49.99553.99569.996n.n.b.
De prijzen van de nieuwe E-Klasse zijn nog niet bekend, maar de vorige E-klasse (W212) stond vanaf €47.592 in de prijslijst (E200).

Foto’s en video