De nieuwe Mercedes S-klasse zit vol met geavanceerde technologie. De S500 Intelligent Drive doet daar nog een schepje bovenop: hij kan namelijk zelf rijden.

Het mooie is dat er, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de zelfrijdende Google-auto, geen lelijke camera’s op het dak te vinden zijn. Het enige waar je de S500 Intelligent Drive aan herkent, is dat hij een echte heer in het verkeer is. Zo rijdt hij nergens te hard, stopt hij netjes voor voetgangers bij een zebrapad en geeft hij altijd richting aan.

Aan elkaar knopen

Volgens de engineers ligt de technologie die nodig is om de limousine zelf te laten rijden, niet ver van wat er nu al in het topmodel wordt geleverd. Ze hebben dan ook vooral de systemen aan elkaar geknoopt en veel werk gestopt in de bepaling van de positionering van de auto. Gangbare navigatiesystemen zijn namelijk niet precies genoeg; de positie moet op de cm nauwkeurig bepaald worden. Ook de interpretatie van het overige verkeer is een uitdaging omdat je het gedrag moet voorspellen.

Lastige route

De engineers reden de route die Bertha Benz in 1888 aflegde met de Benz Patentwagen: van Mannheim naar Pforzheim, de eerste automobiele lange-afstandsreis. Deze route heeft vandaag de dag alles in zich om het een autonoom rijdende auto moeilijk te maken: stedelijk verkeer met overstekende fietsers, stoplichten en kerende bestuurders, maar ook provinciale wegen. De stroom informatie die verwerkt wordt via alle sensoren op de auto is dan ook indrukwekkend.

Volwassen

De autonome rijdende S-klasse is volgens Mercedes nog in een vroeg stadium, maar laat in de onderstaande video zien dat hij al behoorlijk volwassen rijdt. Mercedes wil dan ook rond 2020 een zelfrijdende auto op de markt brengen.