AutoAuto

Mercedes-Benz is het eerste automerk dat zijn (top)modellen autonoom kan én mag laten rijden in Duitsland met 95 km/u. Het automerk heeft van het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (de Duitse RDW) namelijk goedkeuring gekregen voor de nieuwste versie van hun “Drive Pilot” systeem dat met 95 km/u level-3 autonoom kan rijden (was 60 km/u). Mercedes reed al actief met het systeem in Californië en Nevada, maar dus nog niet in Europa, tot nu. Zoals het Mercedes betaamt wordt de functionaliteit als eerste geïntroduceerd op de topmodellen van Mercedes-Benz, namelijk de S-klasse en de elektrische EQS-modellen, mits ze voorzien zijn van de Drive Pilot-hardware.

Wat betekent Level 3 autonoom rijden?

Bij Level 3 is het toegestaan om iets anders te doen terwijl je auto rijdt ondanks dat je op de “bestuurdersstoel” zit. Dat kan bijvoorbeeld wat lezen zijn, een bericht schrijven of een film kijken. Je moet wel de controle overnemen als het systeem daarom vraagt, maar je hoeft dus niet continu te superviseren, zoals bij Level 2 het geval is. Het systeem werkt echter alleen onder ideale omstandigheden, en zal bijvoorbeeld niet werken bij sneeuw en regen.

Er zijn in totaal 5 niveaus, een overzicht:

Levels autonoom rijden (1 t/m 5)

Levels autonoom rijden (1 t/m 5)

Veiligheid voorop

Het systeem van Mercedes is behoorlijk uitgebreid, en gefocust op veiligheid. Er worden meer dan 35 sensoren gebruikt, zoals camera’s, radars, ultrasone sensoren en LiDAR (laserradar). Deze werken volgens verschillende fysieke principes en creëren zo een nauwkeurige detectie van de omgeving in realtime. Vanuit SAE-Level 3 is het gebruik van LiDAR essentieel voor een veilige geautomatiseerde aandrijving van Mercedes-Benz. In combinatie met zeer gedetailleerde digitale kaarten zorgt een speciaal positioneringssysteem ervoor dat Drive Pilot precies herkent op welk snelwegspoor het voertuig zich bevindt – binnen een paar centimeter.

Dit is op dit moment een optie van 6000 euro, maar de ervaring leert echter dat de systemen die als eerste in de S-klasse opduiken, in de jaren daarna ook op goedkopere modellen verkrijgbaar worden.

En Tesla dan?

Elon Musk roeptoetert al sinds 2019 dat het zelfrijdende auto’s heeft in de vorm van hun Full Self Driving-software, en in de VS is Tesla al best ver met het testen van hun nieuwste FSD-systeem, dat inmiddels bij versie 13 is aanbeland. In feite is dat (optionele) systeem echter nog steeds in ontwikkeling, en tot die tijd moet de bestuurder gewoon continu toezicht houden. Daarmee is FSD dus “gewoon” een Level 2-systeem, ondanks de vele beloften en ondanks dat klanten er duizenden euro’s voor betaald hebben. Maar zodra dat systeem wél bruikbaar (en veilig!) is, zal het gelijk op op veel goedkopere auto’s ingezet kunnen worden in vergelijking met de S-klasse van Mercedes en veel minder kosten omdat het geheel en alleen op camera’s en software gebaseerd is die in bijna al hun auto’s zit.