De lancering van een nieuwe versie van een automodel is altijd leuk, zo ook in het geval van de nieuwe Mazda 3. De relatief kleine Japanse fabrikant heeft jarenlang ontwikkeld en getest, en af en toe werden deze testwerkzaamheden door oplettende fotografen vastgelegd. Na een aantal gelekte of gefotoshopte plaatjes is het op een gegeven moment echter afgelopen met het gegis, en mag de nieuwe spruit officieel het daglicht zien, en zo’n dag is vandaag aangebroken.
Meer ruimte
Net als zijn concurrenten groeit de nieuwe Mazda3, maar alleen tussen de wielen. De totale lengte bleef hetzelfde. De breedte toe neemt met 4 cm en de hoogte neemt af met 2 cm, een combinatie die een auto een wat sportiever voorkomen geeft. De met 6 cm toegenomen wielbasis betekent meer ruimte voor de inzittenden en bagage. De inhoud van de bagageruimte is nu 350 liter, wat 10 liter meer is dan de oude hatchback en daarmee niet de meeste ruimte in zijn klasse biedt, maar marktconform is.
SkyActiv motoren
Geheel tegen de trend in doet Mazda niet aan downsizing van hun motoren. Ze zetten daarentegen vol in op optimalisatie van het verbrandingsproces met hun eigen SkyActiv-technologie. Dit resulteert in een compressieverhouding van 14.0:1 voor zowel benzine- als dieselmotoren. Bij de benzinemotoren is dit erg hoog, en bij diesels is dit juist een hele lage waarde. Dit resulteert in efficiëntere motoren, zonder gebruik te maken van drukvulling (turbo).
De nieuwe hatchback krijgt als 2.0 SkyActiv als basismotor. De nieuwe 1.5 SkyActiv met een vermogen van 100 pk en 150 Nm koppel is prijstechnisch niet interessant genoeg voor de Nederlandse markt, en wordt dus niet geïmporteerd. Mazda gaat met de 120 pk sterke 2-liter de concurrentie aan met de kleinere motoren met turbo van de concurrentie, bijvoorbeeld de 1.0 Ecoboost driepitter van Ford.
De nieuwe Mazda 3 is uiteraard voorzien van stop/start-technologie en regeneratie van remenergie, i-ELOOP genoemd, wordt genoemd bij de 2.0 High Power. Een motor die zeker interessant wordt voor de bijtelling is een hybride-uitvoering, die mogelijk in 2014 gaat komen, waarschijnlijk in de vorm van een sedan.
Vanafprijzen per 1 oktober 2013:
2.0 SkyActiv | 2.0 SkyActiv HP |
2.2 SkyActiv-D | |
Vermogen | 120 pk | 165 pk | 150 pk |
Trekkracht | 210 Nm | 210 Nm | 380 Nm |
Acc. 0-100 | 8,9/10,4* s | 8,2 s | 8,1/9,7* s |
Topsnelheid | 195/194* km/u | 210 km/u | 210/201* km/u |
Gewicht | 1205/1240* kg | 1220 kg | 1320/1330* kg |
Emissieklasse | Euro5 | Euro5 | Euro6 |
CO2 | 119/129 | 135 | 107/127 |
Prijs | €22.690/€24.690* | €29.190 | €28.190/€32.190* |
Bijtelling | Zoek hier de bijtelling op |
Standaard hebben alle 3’s een handgeschakelde zesbak, een *zestrapsautomaat is een optie op de 2.0 SkyActiv-G 120 pk en de turbodiesel.
IAA Frankfurt
De eerste keer dat het grote publiek in Europa de nieuwe 3 van Mazda zal gaan zien, ruiken en voelen, is de de IAA in Frankfurt in september. De auto is eind oktober leverbaar in Nederland.
Video’s
Foto’s pers
Bron: Carscoops