Na de Volvo S90 kunnen we nu nu ook de stationversie, oftewel de V90, officieel verwelkomen. Deze grote Zweedse station heeft grote schoenen te vullen.
Als er namelijk één merk is dat bekend staat om hun ruime stationcars dan is het wel Volvo. De nieuwe Volvo V90 zal op dat gebied dus goed moeten presteren, te meer de V90 de oude V70 gaat aflossen. Deze pakezel werd vooral gebruikt voor zijn (bagage)ruimte en gaat uit productie dit jaar. De grote hamvraag is dan ook: gaan deze berijders straks overstappen naar de V90?
Daarvoor moet de grote Zweed a) voldoende ruimte bieden en b) voor een interessante prijs in de markt gezet worden.
Afmetingen V90 vs. v70
Hoewel de V90 ruim 11 cm langer is dan de V70 biedt hij minder liters bagageruimte, namelijk 560 tot 1526 liter vs. 575 tot 1600 liter. Bovendien voorspelt de aflopende daklijn niet veel goeds voor mensen die wel eens een koelkast achterin hun V70 leggen.
Achterin hebben passagiers wel meer beenruimte. Hoe kan het ook anders met een bijna 13 cm toegenomen wielbasis (nu 294 cm). Wel fijn voor het gemiddeld langste volk ter wereld.
Design
De V90 is na de XC90 en de S90 de derde auto op het SPA-platform. Het is, als je de auto op video’s ziet, een lel van een auto en duidelijk meer een lifestyle-wagon dan een pakezel. Qua interieur is hij natuurlijk voor een groot deel gelijk aan de sedan, maar er kan een groot panoramadak besteld worden, zoals in de fotogalerij onderaan dit artikel zichtbaar is.
Motoren
Uiteraard zijn de motoren uit de S90 ook in de variant met doorlopende daklijn te krijgen, waaronder de D5-dieselmotor met Power Pulse, en de 400 pk sterke T8, die op elektriciteit 50 kilometer ver kan komen. Dat vermogen ga je wel nodig hebben, want deze nieuwe top-Volvo is dankzij het accupakket met 2000 kilo bepaald geen vlieggewicht te noemen. Reguliere V90’s wegen gelukkig een paar honderd kilo minder.
Prijzen
De V70 T4 Polar is momenteel nog te krijgen vanaf 40.000 euro, maar zijn opvolger zal vanaf €45.995 (D3) verkrijgbaar zijn, wat zo’n 3 mille meer is dan de S90 D3. Maar je krijgt wel veel “premium” auto voor je geld.
De V90 beleeft over een paar weken zijn beursdebuut in Genève, maar komt pas rond oktober van 2016 naar de Volvo-showroom. De T8 plug-in zal waarschijnlijk iets later volgen, maar ik voorspel nu al een bijtellingsrun op het apparaat. De importeur heeft aangegeven dat de T8 AWD pas in 2017 geleverd gaat worden, dus 22% bijtelling.
Foto’s
Het uiterlijk van de V90 was natuurlijk geen verrassing meer, maar nu zijn de plaatjes tenminste officieel.
Tja, jammer dat de achterzijde m.n. m.b.t. de overtrek achter zo gewoontjes is geworden, geen Volvo meer met die fraaie markante achterkant al zullen er best wel mensen zijn die dit wel mooi vinden. (persoonlijke smaak). Ook de autoprijzen tegenwoordig (reken maar eens terug naar onze geliefde gulden), rijzen de pan uit, met dank aan dit linkse kabinet die wel tegen de auto zijn maar niet tegen de inkomsten daarvan. 1 Europa, ja ja, tank maar eens in Duitsland, E1.20 per liter, maar dit terzijde.
Al diverse volvo’s gehad en elke keer wennen aan de vernieuwing. Of deze mooier is dan de “oude” v70 ik vind van niet. Heb er het geld niet voor over dus vandaar een v 70 gekocht van 2012 met nog geen 40.000km een bijzonder fraai pakezel. Aan de andere kant Volvo blijft Volvo.
Momenteel rijden wij een XC70. De kofferruimte is ongeëvenaard. Er moet bij ons een ingeklapte rolstoel in passen. Helaas heeft de hele auto-industrie het altijd over liters en zoek je je een ongeluk naar breedte en diepte.
V70 / XC 70 is 1135mm x 1095 mm. De V90 / V90 cc is 1050 mm X 1140 mm. Een rolstoel past…. maar niet zo makkelijk als in een V70! Daarnaast zijn de stoelen in de V70 en XC70 vele malen comfortabeler.