Volkswagen heeft de internationale autopers in oktober al laten rijden met de nieuwe Golf 7 op het Italiaanse eiland Sardinië. Inmiddels zijn de eerste testen al een paar maanden online, en zijn er al diverse vergelijkende tests van dit belangrijke automodel uit Wolfsburg online verschenen.

Lekker belangrijk

Waarom is de Golf belangrijk? Nou bijvoorbeeld omdat de Golf eigenlijk de benchmark is in het C-segment, en er daarom 29 miljoen van zijn gebouwd in een tijdsbestek van 38 jaar. Dat is ook de reden dat het C-segment ook wel het Golf-segment genoemd wordt. Waar de Golf 6 eigenlijk een licht gewijzigde Golf 5 was, is de nieuwe Golf van de grond af aan opnieuw opgebouwd. Zo rolt hij op het nieuwe MQB-platform, is hij een stuk ruimer maar tegelijk ook lichter en zijn de motoren vernieuwd. Hij wordt nu net als de Ford Focus als wereldauto ingezet, dat wil zeggen dat het model wereldwijd verkocht gaat worden en zodoende mee gaat dingen naar de titel van meest verkochte automodel ter wereld.

De heren en dames mochten op Sardinië rondrijden in de duurdere uitvoeringen, namelijk de 140 pk TSI (rode S en rode I) met cilinderuitschakeling en de 2.0 TDI met 150 pk. Conclusie van zo’n beetje alle betrokken autojournalisten: de nieuwe Golf 7 is wellicht een tikkeltje saai, wel herkenbaar een Golf, een allemansvriend maar weer gewoon allround goed. Ruimer, prachtig afgewerkt, beter uitgerust voor dezelfde prijs als de Golf 6. De testen van de nieuwe Golf met de kleinere motoren (1.2 TSI en 1.6 TDI) verschijnen nu ook langzamerhand online. Helaas kan de betrouwbaarheid pas over langere tijd gemeten worden, maar het is te hopen dat deze op een hoger peil ligt dan het vorige model, want die liet nog wel eens een steekje vallen.

Bol.com auto

Als je trouwens net wat sportiever wilt rondrijden en toch binnen VAG-producten wilt blijven, kun je natuurlijk ook kiezen voor de nieuwe Seat Leon, of iets chiquer: de nieuwe Audi A3. Buiten het VAG-concern concurreert de Golf natuurlijk vooral met de Ford Focus, die net iets goedkoper in aanschaf is.

Testen van de nieuwe Golf 7 door de Nederlandse autopers

Autoblog.nl (2.0 TDI 150 pk)
Autoplus (1.4 TSI 140 pk)
Autovandaag (1.2 TSI 85pk)
Autovisie (Golf 7 vs Ford Focus)
Autoweek (2.0 TDI 150 pk)
Autoweek (1.4 TSI 140 pk vs Volvo V40 T3)
Autowereld.com (1.4 TSI 140 pk)
Autozeeland (1.6 TDI 105 pk)
Autozine (2.0 TDI en 1.4 TSI 140 pk)
Consumentenbond (1.4 TSI 140 pk)
Reformatorisch Dagblad (1.2 TSI 85pk)
Top Gear NL (1.4 TSI 140 pk en 2.0 TDI 150 pk)

Vlaamse pers

Vroom
Auto55 (1.6 TDI)

Testen van de nieuwe Golf 7 door de Engelse autopers

Autocar (UK) (1.4 TSI 140 pk)
AutoExpress
Whatcar (UK) (1.4 TSI 140 pk en 2.0 TDI 150 pk)

Testen van de nieuwe Golf 7 door de Duitse autopers

Focus online
Autobild (1.6 TDI vs A3, A-klasse, BMW 1-serie) vertaald

Wat vind jij van de nieuwe Golf 7?

Laden ... Laden ...

Video van Autoweek

Video van de Consumentenbond

Video van Autocar (UK)