Wil je de garagerekening beter begrijpen, ga je een met een 4×4 of camper de rimboe in, of wil je zelf kleine onderhoudswerkzaamheden uitvoeren? Dan is een autosleutelcursus een goed en leuk idee, heb ik zelf mogen ondervinden.

Als autoliefhebber (en blogger natuurlijk) wilde ik altijd eens aan een auto sleutelen om meer hands-on gevoel met de techniek te krijgen. Net als veel automobilisten heb ik wel eens een wiel verwisseld, vloeistoffen bijgevuld en een ruitenwisser vervangen, maar dat is nog niet het echte werk. Olie verwisselen, de remvloeistof controleren en de remblokken vervangen, daar begint het interessant te worden! Ik besloot me in te schrijven voor een voor een dag basiscursus sleutelen bij www.autosleutelcursus.nl.

Verzamelen bij Auto Hobby Club

We verzamelen op een zondag met alle cursisten in de kantine van Auto Hobby Club in Nieuwegein, een locatie centraal in het land met alle voorzieningen. Het is is leuk te zien dat er een gevarieerd gezelschap op de cursus af is gekomen: zowel mannen als vrouwen, jong en oud met allerlei vehikels. Na koffie, thee en koeken en een introductiepraatje van organisator Ronnie Jongert gaan we aan de slag in groepen van zo’n 7 mannen en vrouwen. Vier groepen dus, waarvan twee met personenauto’s (waar ik ook in zit) een met campers en een met 4×4’s. Het team begeleiders van de dag bestaat uit een mix van docenten autotechniek van het ROC RijnIJssel, en een aantal technisch specialisten van Artsen zonder Grenzen. Tsja, in de rimboe moet je goed voorbereid zijn want pechhulp is daar een stuk schaarser natuurlijk.

Goed gereedschap

Het goede gereedschap is het halve werk, en dat is bij sleutelen aan auto’s natuurlijk driedubbeldwars waar. Maar je moet wel weten wát voor gereedschap je moet hebben, en wat je waarvoor gebruikt. Onze docent Willem start eerst daarom met de uitleg van welk gereedschap er allemaal is.

Aan de hand van een sleutelset legt hij uit voor welke toepassing je de verschillende sleutels gebruikt: steek-, ring- en dopsleutels, ratels, het komt allemaal aan bod. Daarna komen de verschillende meters aan de beurt, zoals de remvloeistofmeter en de multimeter. Onontbeerlijk gereedschap om de staat van je auto te checken, maar ik kijk jaloers naar de buren waar de auto’s al op de brug staan. Dat wil ik ook!

Nalopen van de auto

Na de koffiebreak wordt het tijd om een paar auto’s van de deelnemers naar binnen te rijden. Willem oppert om mijn C30 als eerste te bekijken, wellicht omdat ik zo jaloers naar de buren had zitten kijken? “Deze moet je houden, want hij is bijzonder!” zegt Willem. Leuk dat er meer mensen zijn die het model waarderen. Gelukkig, eindelijk de motorkap open. Accudeksel er af, motordeksel eraf en de belangrijke punten nalopen: accu, vloeistoffen, filters, waar zit wat. We ontdekken gelijk wat mankementjes aan de meegenomen auto’s.

Het luchtfilter van mijn Volvo was nog prima, maar er zat te veel vocht in de remvloeistof. Die moet dus vervangen worden. De Jaguar V6 van een  groepsgenoot had een te laag oliepeil. Hij was recent geserviced, dus een kleine ‘oeps’ was op z’n plaats. Aan de Hyundai i30 van een andere cursist was alles ok.

Remmen demonteren

Na de uitgebreide lunch gaan we de staat van remblokken en remschijven checken. Dat blijkt dus een klus die je prima zelf kunt doen, wat voor mij de verrassing van de dag was. Willem laat bij de Jaguar zien hoe makkelijk het is om de remblokken er uit te halen en te controleren op slijtage.

Daarna gaan we allemaal een van onze remmen checken: krik er onder, wiel er af, wiel onder de auto leggen en rem demonteren. De meegenomen recente Renault Espace van een van de dames heeft echt gigantische wielen, die er echter op blijven zitten want de sleutel van de slotbouten kan niet gevonden worden! Een wijze les. Mijn C30 staat al op de brug klaar voor de oliewissel straks. Dus help ik mee met de demontage van het wiel en remblokken van de Mini Cooper S van een van mijn medecursisten. De wielmoeren zitten echter muurvast, deze had je onderweg nooit losgekregen. “Waarschijnlijk met een luchtsleutel vastgezet, en niet netjes met een momentsleutel”, aldus een docent. Als het wiel er eindelijk af is met hulp van een groot verlengstuk, verliest de BMW-remklauw op deze Mini het van onze eigen klauwtjes. “Wel even het pedaal een paar keer pompen als je de rem weer gemonteerd hebt”, zegt Willem, en dat is een belangrijke tip. De remblokken moeten zich namelijk weer tegen de remschijven zetten, anders trap je eerst in het niets als je wilt remmen. Da’s niet goed voor je…

Olie en oliefilter verversen

Er stond bij de cursusomschrijving dat je zelf je olie kon wisselen, dus ik had al online geshopt naar de juiste olie, oliefilter en carterplugring. Ik kwam goed voorbereid en dus ging mijn auto op de lift. Natuurlijk was de motor al even afgekoeld en dan duurt het langer voordat alle olie er uit is. Dus was er even tijd om de onderkant van de auto te inspecteren met de hele groep. Versnellingsbak, aandrijfassen, uitlaat, wielen en banden: het werd allemaal besproken. De olie was inmiddels uitgelekt, en dus kon de carterplug met ring en de afdekplaat er weer op, en mocht de auto weer naar beneden. Nu nog het oliefilter vervangen. Daarvoor moest de slang tussen het luchtfilter en de turbo gedemonteerd worden, en vervolgens moet je het filter tussen de andere slangen door manoeuvreren. Niet echt handig ontworpen, maar toch gelukt met wat hulp van een docent die mijn type motor kende. Vervolgens de meegenomen 5W30-olie er in, en klaar is kees.

Net op tijd

Het is bijna tijd, en we zijn gewaarschuwd dat om 17 uur de stroom er af gaat, dus moet de auto wel op de grond staan. Om iets na vijven merk ik dat ik de armen van de brug niet onder mijn auto vandaan krijg, en de auto dus niet kan verplaatsen. De auto moet weer even omhoog en helemaal omlaag. Vlak nadat mijn auto op de grond staat gaat de stroom er af. Oef, net op tijd.

Ik weet nu dat ik klein onderhoud aan mijn auto zelf zou kunnen uitvoeren, eventueel bij een Doe Het Zelf-garage. Als ik er voor kies om het de garage te laten doen kan ik nu kritischer zijn. Het was hoe dan ook een leuke en leerzame dag!

© Foto’s: Joost Enkelaar Fotografie en Carblogger.nl