Als autoliefhebber (ja, ook elektrische John) heb ik al met veel verschillende vehikels gereden, op de weg en op het circuit. Van Carver tot Lamborghini, met zoemende elektromotor tot brullende V10, maar het echte offroaden had mijn pad nog niet gekruist. Tot dit weekend in februari, waarin de kans zich voordeed om kennis te maken met deze tak van sport. Het woord “sport” is een lastig begrip als je het hebt over gemotoriseerde activiteiten, maar als je het hebt over jezelf en het materiaal uitdagen, dan voldeed deze cursus van Flex Adventure 4×4 helemaal aan de definitie!
Kennismaken
We vertrokken op een druilerige zaterdagochtend vroeg richting België, bestemming domein Bilstain, zo’n 45 km onder Maastricht. Daar aangekomen rond een uur of 10 was het eerst tijd om onder genot van een kop koffie kennis te maken met de overige deelnemers en John, onze instructeur van de dag. De overige deelnemers waren met hun eigen auto’s komen rijden; een paar mooie Landrover Defenders, een Jeep Grand Cherokee en een fikse Toyota Landcruiser volgehangen met offroad-accessoires, waarvan de lier later prima van pas zou komen.
Omdat wij niet beschikten over een eigen auto hadden we er een gehuurd. Een Land Rover Discovery, oftewel “LaRo Disco” voor de kenners. Een oude gele die zo uit de Camel Trophy weggereden had kunnen zijn. Een lekker uitgeleefd exemplaar, voorzien van een dikke diesel met automaat en MT-banden. Prima gereedschap voor deze dag zou blijken. Alleen jammer dat het raam van de bestuurder niet (meer) open ging, want dat was wel handig geweest om de instructies van John beter te kunnen horen.
Leeglopen
De formule van deze cursus voor beginners is om niet eerst te beginnen met een hoop theorie, maar gelijk het terrein in te rijden om vervolgens bij de verschillende proeven, want zo mag ik de steile en door de regen glad geworden stukken terrein wel noemen, te verzamelen voor specifieke uitleg bij de praktijk. Dus: op naar de auto’s.
Maar… voordat we een meter gereden hadden was daar meteen de eerste praktijkles: de bandendruk verlagen. De meesten van ons waren uit Nederland komen rijden met voor het terrein veel te veel lucht in de bandjes. Nou ja “bandjes”, het zijn fikse banden dus daar moet veel lucht uit als je deze naar de aanbevolen bandendruk van 1,5 bar wilt laten zakken. Daar had John echter gelukkig een handig stukje gereedschap voor. Onze Discovery verblijft permanent op het terrein en had al zachte bandjes, dus wij konden toekijken.
Domaine Bilstain
Het Trial Enduro-terrein Bilstain meet 40 hectare en wordt gebruikt voor offroad-cursussen met motoren en terreinauto’s. Het is een prachtige vallei met water, rotsen en steile hellingen. Een serieus en uitdagend offroad-terrein waar je heerlijk kunt spelen met zowel motoren als auto’s. Steile beklimmingen, rotspartijen, gladde geulen, van alles kun je hier tegenkomen. Zo leer je de verschillende technieken die je in een terreinauto tot je beschikking hebt te gebruiken.
Ik ken het principe lage gearing vs hoge gearing. De bak heeft echter de hele dag in standje hoog gestaan, we moesten alleen in een aantal situaties het differentieel locken, om tractie te blijven houden op momenten dat een van de wielen die in de lucht hing.
John, die zelf een Jeep Grand Cherokee rijdt (“veel comfortabeler dan een Defender als je een lange tocht maakt”), was duidelijk met zijn instructies. Geen low gear gebruiken, want dat hadden we hier niet nodig, en de automaat in ons geval in de 1. Jij zegt het maar John, voor mij is dit de eerste keer dus ik geloof je gelijk! We begonnen met een redelijke steile klim rechts omhoog en na een stukje door het bos rijden verzamelden we voor de eerste proef: een splitsing met een steil en glad stuk naar beneden.
Het had geregend dus de hellingen waren hier en daar best glad. De medecursisten mochten allemaal uitstappen, om de proef te bekijken samen met de instructeur. Daarna is het tijd om het stuk terrein zelf uit te proberen, en te zien hoe de anderen lekker bezig waren (of niet). Vervolgens wisselden de berijders (2 per auto) van plek, om een rondje te rijden en het zelf eens te proberen. Zo kwam iedereen aan bod. We reden langzaam en gecontroleerd, dus veel meters maak je niet, maar dat maakte ook helemaal niet uit. Gek genoeg ziet het er als je buiten staat te kijken spannender uit dan als je zelf in de auto rijdt.
Luisteren
Na de lunch werd het een stukje lastiger gemaakt. Stevige steenpartijen en steile hellingen tussen bomen door, ja dit was duidelijk lastiger dan in de ochtend. Maar ook spectaculairder om te kijken en te doen, dus leuker.
Een van de twee berijders mocht de ander coachen, wat op zich werkt, maar dan moet je wel de aanwijzingen volgen. Luisteren is voor veel mannen schijnbaar lastig, ook voor mij, wat bijna resulteerde in een door een scherpe steen gesloopte band. Maar goed, het liep goed af voor de band en mijn portemonnee.
Iets minder vlot ging het met een van de deelnemers tijdens een klim tussen de boompjes.
Dat resulteerde in een Defender die tegen een boom klem kwamen te zitten met een voorwiel aan de verkeerde kant van een andere, liggende boom. Gelukkig beschikte de Toyota over een lier waarmee hij de liggende boom onder de “Laro” weg kon trekken.Tip van John: zet je motorkap open, zodat áls de lier zou knappen deze niet door je voorruit knalt.
Met een handlier konden we de andere uitdaging oplossen, want de aangeklede Toyota die eerder met zijn lier de Laro had geholpen, was nu zelf met zijn luifel achter een boompje blijven haken. Die moest dus “even” opzij getrokken worden.
Zo gezegd, zo gedaan, en we konden onze weg weer vervolgen. Best handig zo’n handlier om in de auto te hebben, en superleerzaam om dit mee te maken.
Daarna volgde onder meer een soort schacht, waar je alleen maar schuin doorheen kon rijden en een grote waterbak. Dat zag er ook wel spectaculair uit. Alles ging goed, mede dankzij de instructie van John.
Pompen
Aan het einde van de dag mochten de deelnemers de banden weer oppompen voor de rit naar huis. Omdat onze auto op het terrein bleef hoefden wij dat niet te doen. Het zat er dus op! Eenmaal thuisgekomen voelde het als een avontuur dat meerdere dagen geduurd had, terwijl het maar één dag was. En dat is een teken dat je er echt even helemaal uit bent geweest. Het was een topervaring, aanrader!
Ik ben het helemaal eens met je verhaal. Het was een spectaculaire en leerzame ervaring!
Heel goed om te ervaren wat er allemaal tot de onvoorstelbare mogelijkheden behoort met een 4×4 en zeker een aanrader als je je eigen 4×4 wil leren ‘kennen’. 😉