Vroeger kon je aan de type-aanduiding afleiden welke motorinhoud een Mercedes had. Dat is tegenwoordig een stuk lastiger.

Een 1.3 in een A180?

Zo ook bij de Mercedes A-klasse; de A160, A180 en A200 van de generatie W177 zijn alle drie voorzien van een 1.3 liter grote benzinemotor. Deze motor is ontwikkeld in samenwerking met Renault. Je vindt het turbogeblazen viercilindertje (met roetfilter) dus ook in de Renault Mégane, Captur en Scénic. Zowel Mercedes als Renault spelen met het vermogen door met het motormanagement het vermogen te reduceren, en zo de verschillende versies te positioneren. Zo heeft de A160 109 pk, de A180 136 pk en de A200 163 pk. Dit wil niet zeggen dat de motor ook exact dit vermogen levert. Vaak is dat wat hoger dan opgegeven, zagen we ook al bij de Skoda 1.0 TSI. Autoweek zette hun A180 duurtester bij Beek Auto Racing op de rollenbank, waar hij flink wat meer vermogen blijkt de leveren dan de opgegeven 136 pk/200 Nm, namelijk 157 pk/246 Nm. Daarmee maakt de A180 de A200 (163pk/250Nm) bijna overbodig!