Audi heeft de kleinste motor voor de A3 Sportback, de 1.2 TFSI, nog eens goed onder handen genomen voordat hij in het vooronder van de hatchback gelepeld werd.

Het resultaat is dat de 1.2 met turbo nog steeds 105 pk en 175 Nm koppel levert, maar een stuk zuiniger is geworden. Hij neemt volgens de fabrikant in de nieuwe lichtere 5-deurs nu met 4,9 liter per 100km (1 op 20,4) genoegen, waar het bij het vorige model nog 5,5 liter (1 op 18,2) was. Dit verbruik is goed voor een CO2-uitstoot van 114 g/km, wat 20% bijtelling betekent, mits besteld voor 1 januari 2015.

Dat verbruik geldt voor de handgeschakelde 6-versnellingsbak. De zeventraps S tronic automaat met dubbele koppeling stoot 1 hele gram meer uit, namelijk 115 gram. Voor de bijtelling maakt dat niet uit. De A3 Sportback 1.2 TFSI is te bestellen vanaf € 25.400 (Attraction).

1.4 TFSI met cilinderuitschakeling (COD)

Naast de 1.2 TFSI komt de 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling (COD) natuurlijk ook naar de A3. Deze motor levert evenveel vermogen als de 1.4 TFSI zonder Cylinder On Demand, namelijk 140 pk en 250 Nm, maar kan onder deellast 2 cilinders uitschakelen, wat het verbruik omlaag brengt. Hierdoor blijft het verbruik in de standaard cyclus beperkt tot 4,8 l/100km, wat uitkomt op een uitstoot van 112 gram, dus ook hier 20% bijtelling. In de A3 Sportback is deze motorisering vanaf € 28.200 te verkrijgen.

Als je wilt weten hoe cilinderuitschakeling van VAG werkt, bekijk dan hieronder de video over Cylinder on Demand.


Audi S3 Sportback: beschaafd vuurwerk

Voor diegenen die niet naar bijtelling hoeven of willen kijken en gewoon een supersnelle A3 willen, is er de S3 Sportback. Deze heeft nu ook een prijskaartje gekregen, namelijk 49.900 euro. Een boel geld, maar dan heb je ook 300 pk, vierwielaandrijving en knal je in 5 seconden naar de 100.