Er zijn op dit moment een paar compacte middenklassers die niet op diesel rijden en toch lage bijtelling genieten in 2014. De Audi A3 Sportback g-tron is momenteel de enige niet-hybride in dat rijtje, waar ook de Lexus CT200h en de Toyota Auris in vallen. Deze A3 is dan ook best bijzonder, hij kan namelijk op zowel benzine als CNG rijden. CNG staat voor Compressed Natural Gas, oftewel samengeperst aardgas of Groengas.
Schoon
Aardgas verbrandt relatief schoon. Groengas is echter nog schoner, en dankzij certificaten heeft Audi er voor gezorgd dat er voldoende Groengas wordt geproduceerd voor de hoeveelheid CNG die de berijders van deze auto gaan tanken. Dankzij deze regeling stoot de Audi slechts 88 gram CO2 per kilometer uit, en is daarmee een van de schoonste auto’s van dit moment. CNG is op 170 plekken in Nederland te verkrijgen, maar je moet eigenlijk altijd wel even van de snelweg af omdat de gasleidingen nu eenmaal niet langs de snelweg liggen.
Prestaties
Voorin de g-tron ligt een aangepaste 1.4 TFSI-motor. De A3 komt hiermee volgens de fabrikant tot 110 pk en 200 Nm, accelereert van 0 naar 100 in 10,8 seconden en heeft een topsnelheid van 197 km/u. Het motormanagement zorgt er voor dat de turbodruk afhankelijk is van de kwaliteit gas die je tankt, en dat zorgt er voor dat de prestaties gelijk blijven.
1400 kilometer… in theorie
Het mooie van deze groene A3 is dat hij naast op gas ook nog op benzine kan rijden, en nog best ver ook. Naast twee composiet tanks van in totaal 14,4 liter voor aardgas heeft deze premium Duitser namelijk ook nog een normale benzinetank van 50 liter. Dit zorgt voor een theoretische actieradius van zo’n 1400 kilometer, waarvan 400 op aardgas. In de praktijk is dat laatste uiteraard minder: 350 tot 380 kilometer is realistischer. Dat zou betekenen dat je in de praktijk in totaal ruim 1100 kilometer kunt rijden zonder te tanken.
De CNG-tanks zijn netjes weggewerkt in de ruimte van het reservewiel, maar je hebt daardoor wel 40 liter minder bagageruimte dan in een reguliere A3 Sportback, namelijk 340 liter. Dat is dan weer net zo veel als een exemplaar met Quattro-vierwielaandrijving.
Niet goedkoop, wel in de lease
Zoals gebruikelijk bij Audi is ook deze A3 Sportback g-tron geen goedkope auto om aan te schaffen, met een vanafprijs van € 28.900,-. De wegenbelasting is recent gelijk getrokken aan auto’s op LPG (lekker bezig regering…), en komt uit op zo’n 1000 euro per jaar. Het tanken is wel goedkoop, een kilo CNG kost momenteel zo’n 1,06 euro per kg en gaat iets langzamer dan benzine tanken.
Voor de zakelijke rijder is deze A3 interessant, want hij is voordelig in de lease en aanschaf omdat het bedrijf/de leasemaatschappij kan profiteren van allerlei belastingaftrekregelingen (KIA, MIA, VaMil). De auto moet dan wel in 2013 aangeschaft zijn en de subsidieregelingen voor 1 april 2014 zijn aangevraagd.
Volkswagen komt binnenkort ook met een Golf TGI, Seat met de Leon en Skoda met de Octavia met CNG-motor, maar het is op dit moment nog de vraag of deze auto’s ook in een lagere bijtellingsklasse gaan vallen. Op papier zijn ze nu namelijk nog niet schoon genoeg, maar de importeur is er nog mee bezig. Hiermee zouden ze de markt wel openbreken.
Kanttekening
Deze Audi is dus een van de schoonste auto’s van dit moment… als je op Groengas rijdt. De vraag is natuurlijk of de leaserijders straks niet massaal op benzine rondrijden, net als de talloze plug-in hybrides die vaak gewoon op de verbrandingsmotor rondkachelen omdat opladen zo’n gedoe is of omdat de oplaadpaal bezet was, en daarmee de volle mep CO2 de atmosfeer in jagen, terwijl de berijders er niet voor betalen. Maar dat is een andere discussie, en daar gaat het hier nu even niet over…
Bestellen
De Audi A3 Sportback g-tron is altijd voorzien van een zeventraps DSG-automaat, en is nu te bestellen in de uitvoeringen Attraction, Ambiente, Ambition, Pro Line en zal vanaf maart 2014 geleverd worden.
Test A3 Sportback g-tron door Autoblog.nl
Wouter Karssen van Autoblog.nl reed met de A3 g-tron. Zijn video kun je hieronder bekijken.
Test A3 Sportback g-tron door Autovisie
Werner Budding van Autovisie reed ook met de A3 op Groengas, en maakte deze reportage.