Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Ok, ik mag dan zelf overgestapt zijn naar de elektrische darkside, maar dat betekent niet dat ik negatief tegenover een stukje old school automotive porn met als hoofdrolspeler een brandstofauto sta. Helemaal niet als mijn all-time-favorite motortype in het vooronder ligt. De hitsige vijfcilinder turbomotor in de flink aangepakte Ford Focus RS mk2 uit 2009 van Joep Schuurman, eigenaar van Carrec Technocenter in Soesterberg,  is van oorsprong een Volvo-blok, maar Ford heeft er aardig wat aan verspijkerd voordat het blok RS-waardig werd. Daarna hebben de vorige eigenaar maar vooral Joep zelf de auto behoorlijk onder handen genomen. Dat gebeurde in mijn ogen wel op een heel stijlvolle manier. Geen overdreven spoilerwerk maar kwalitatieve tuning van blok en onderstel, én compleet roestvrij maken van de auto. Het resultaat is een bloedsnelle, roestvrije bolide met een fantastische wegligging. Precies zoals ik ‘m zelf zou willen.

Deel 1

In het eerste deel van de 2 video’s maken we kennis met de auto van Joep, die je mogelijk kent als de keurmeester van de rubriek “Klokje rond” van Autoweek. Hij is sinds kort eigenaar van Carrec Technocenter.

Deel 2 (the good stuff)

In dit tweede deel komt het leukste gedeelte aan bod, nl. wat is er allemaal aan deze Ford Focus RS verspijkerd? Nou, een heleboel. Zoals Joep het zelf zegt: het is een beetje uit de hand gelopen. Dat kun je wel zeggen als zo’n beetje elk onderdeel van de onderkant van de auto vervangen of aangepast is. Het resultaat is er dan ook naar.