In de zoektocht naar vermindering van de CO2-uitstoot, oftewel het verbruik van de auto, heeft Ford een tamelijk interessante motor ontwikkeld en in een Ford Focus gelepeld. Het betreft een 1-liter driecilindermotor, ja je leest het goed, drie cilinders in plaats van de reguliere vier. Deze motor moet de atmosferische viercilinder instapmotor, de 1.6 gaan vervangen. Hij is voorzien van een turbo en in 2 varianten te verkrijgen, namelijk met 100 pk /170 Nm en 125 pk / 200 Nm.

Geknepen

In feite is de 100 pk versie fysiek gewoon dezelfde motor als de 125 pk, maar dan softwarematig geknepen. Dat doen fabrikanten wel vaker om voldoende schaalgrootte te halen met de productie van een bepaald type motor, terwijl ze marketingtechnisch toch onderscheid kunnen maken.

Rijdt dat nou een beetje, zo’n relatief grote auto met zo’n klein motorblokje? Nou, het mooie aan deze 1.0 is, dat hij door de turbo meer koppel bij een lager toerental biedt (200 Nm bij 1800 toeren) dan de oude 1.6 (159 Nm bij 4000 toeren). Dat betekent dus dat je bij dagelijks gebruik het gevoel hebt dat er een grotere motor onder de motorkap ligt.  Bovendien is hij zuiniger. AutoWeek en Autoblog reden met de Ford Focus 1.0 EcoBoost, en hieronder kun je hun videoreportages bekijken. Ik moet zeggen: zo’n driecilinder klinkt best lekker!

Test door Autoweek

Test door Autoblog