Elektrisch vs. benzine: dit is toch wel een epische dragrace der Turbo S’en, namelijk de nieuwe Porsche 911 Turbo S versus de elektrische Porsche Taycan Turbo S. Mat van Carwow heeft zijn vriend Yianni er bij gehaald voor deze race der Porsche-lanceerkanonnen.

Gewicht = key

De nieuwe Porsche 911 Turbo S is een zeer, zeer rap accelererende auto (0 – 100 km/h in 2,7 seconden). De 650 pk/800 Nm sterke boxermotor met dubbele turbo ligt boven de achteras, en dat zorgt voor maximale tractie. Geholpen door de vierwielaandrijving knalt deze 911 werkelijk naar de horizon, sneller dan veel concurrenten met meer vermogen.

Taycan vs 911

Taycan vs 911: welke wint?

Zijn tegenstander uit eigen huis, de Taycan Turbo S is elektrisch aangedreven, en heeft zelfs nog meer vermogen dan de 911, namelijk 761 pk en 1050 Nm koppel. Echter door dat flinke accupakket van 93,4 kWh weegt deze elektroraket maar liefst 2270 kilo’s. En dat werkt natuurlijk tegen hem, want hij is liefst 655 kilo zwaarder dan de 911. Maar elektrische auto’s hebben van nature een geweldig acceleratiepotentieel doordat al het vermogen direct beschikbaar is als je het pedaal vloert. Kortom: een spannende race. Welke Turbo S wint er op de kwart mijl (402,3 meter), de tussensprint en welke staat eerder stil vanaf 70 mph (112,6 km/h)? Bekijk de video en je weet het.