De nieuwe Seat Leon 1.6 TDI (de Leon III dus) is pas begin 2013 leverbaar in Nederland, maar het Engelse magazine AutoExpress heeft al gereden met de Spaanse diesel.

Omdat deze uitvoering van de Leon in Nederland vanaf volgend jaar waarschijnlijk een zeer interessante auto gaat worden voor de leasemarkt (20% bijtelling) heb ik de test (vrij) vertaald. Het is dus niet mijn eigen mening; ik reed zelf wel met het vorige model Leon.

Terwijl de orderboeken zich openenen, kruipen we voor de eerste keer achter het stuur van de geheel nieuwe SEAT Leon.
Als je in de markt bent voor een nieuwe VW Golf of een Audi A3, maar het liever iets minder “Duits” hebt, dan zou de nieuwe Seat Leon wel eens in je straatje kunnen passen. Ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in de fabriek in Martorell, net buiten Barcelona, injecteert de Leon een beetje Spaanse flair in het nieuwe modulaire MQB-platform van de Volkswagen Group, waar deze drie auto’s op gebaseerd zijn.

Video (Engelstalig)


Seat gaat eigenlijk tegen de trend in van steeds maar groter wordende automodellen en maakte de vijfdeurs Leon 52mm korter dan zijn voorganger. Echter, vanwege het feit dat de Leon de wielen verder naar de hoeken van de auto zijn geplaatst, is er wel een 58mm langere wielbasis. Dit geeft extra ruimte in de cabine en een 380-liter grote bagageruimte – 39 liter meer dan voorheen.

Looks

In het echt is de Leon een scherp ogend apparaat, niet in de minste plaats omdat de laatste versie van Seat’s puntige ‘Arrow Head’ ontwerptaal is toegepast, welke gekenmerkt wordt voor veel hoeken en vouwen in de carrosserie.

De Leon heeft een relatief hoge schouderlijn en een smal glasoppervlak, wat helpt om de auto een sportieve look te geven. Maar hij is ook “verstandiger” geworden ten opzochte van het vorige model, nu de achterste deurgrepen op het deurpaneel te vinden zijn in plaats van verborgen in de C-stijl.

Door de kortere overhangen in combinatie met een bredere wielbasis slaat de Leon een sportief, eigentijds figuur – vooral als je hem vergelijkt met de auto die hij vervangt. Het is een meer openlijke stijlverklaring dan zowel de Golf als de A3, vooral als je kiest voor de volledige met LED’s uitgeruste koplampen, een in dit segment unieke, £995 (UK) kostende optie die ook LED-achterlichten omvat.

Interieur

Eén van de grote kritiekpunten van de vorige Leon was het plastiekerige interieur. Deze keer is er grote nadruk gelegd op het verbeteren van de kwaliteit van de gebruikte materialen. Het dashboard is bedekt met een dikke laag zacht plastic, en de wijzerplaten lijken zó overgenomen te zijn uit de nieuwe A3.

De ruimte rond het touchscreen, welke standaard is op alle modellen, is afgewerkt met chroom en glanzend zwart plastic. Het stuurwiel heeft een relatief dunne rand en is bedekt met fatsoenlijk leer en de richtingaanwijzers bewegen met een precieze, gedempte klik. De knoppen voor de airconditioning voelen ook solide aan, maar in het gebied rond de knoppen en tussen de stoelen is een wat hardere, krasgevoelige kunststof gebruikt.

De binnenruimte is behoorlijk. De voorstoelen zijn relatief laag gepositioneerd en hoewel de voorruit vrij schuin geplaatst is, is de zichtbaarheid door de voorruit en langs de smalle A-stijlen goed. De achterdeuropeningen zijn lekker groot en de been- en hoofdruimte voor achterpassagiers is indrukwekkend.

Het zicht schuin naar achteren lijdt onder het design van de C-stijl, en hoewel de bagageruimte lekker diep is, is de tildrempel relatief hoog.

Rijden

Wij reden de 1.6-liter TDI, wat waarschijnlijk de best verkochte uitvoering gaat worden in de UK. De nieuwe Leon is 90kg lichter dan zijn voorganger en voelt aan als een lichtvoetige auto. Hij stuurt licht en precies.

De handbak is goed en de 250Nm aan trekkracht van de motor zorgt er voor dat je een zesde versnelling niet echt mist, hoewel de motor vrij rauw klinkt op hogere toeren. Je moet de turbo wel op toeren houden. Als je dat niet doet word je gestraft met een trage acceleratie.

Het is zeker geen langzame auto, maar de motor is op zijn best in het midden van het toerengebied. Dit maximaliseert de efficiency, wat bij een geclaimde 70-plus mpg en een belastingvrije 99g/km CO2-uitstoot (UK, in Nederland ligt de grens in 2013 op 88 gram voor 14% bijtelling en op 95 gram voor MRB-vrij rondrijden tot 1-1-2014), een echte bonus is.

Een zeventraps DSG-versie is een optie, en hoewel dit twee extra versnellingen oplevert, kan hij de motor flink laten loeien bij het beklimmen van heuvels op de autosnelweg.

De verfijning is indrukwekkend en hoewel het veercomfort aan de stevige kant is, met een lichte neiging een beetje zenuwachtig te worden op oneffenheden, is de nieuwe Leon een zeer comfortabele auto om te rijden.

Conclusie

De Leon is echt een statement van wat Seat probeert te worden en daarom draagt hij ook als eerste het bedrijf’s nieuwe, minimalistische logo. Hij is veel stijlvoller dan de auto die hij opvolgt, zowel op het gebied van design als kwaliteit en blijft comfortabel ondanks zijn sportieve pretenties. Er zijn nog steeds kleine issues rond de afwerking, maar de Leon voelt zeer solide aan en verorbert vooral lange afstanden met gemak. De 1.6 TDI is een beetje nors, met een turbo die je op toeren moet houden, maar behandel hem netjes en je wordt beloond met lage verbruikscijfers. Daarbij komt dat de Leon goedkoper in de aanschaf is dan een equivalente Golf of A3.

Bron: AutoExpress

Wat vind jij van de Seat Leon III?

Laden ... Laden ...

Belangrijkste specificaties volgens Seat

  • Prijs: vanaf €23.050 (NL)
  • Motor: 1,6-liter, 4 cilinder turbodiesel
  • Vermogen: 105pk
  • Transmissie: Handgeschakelde vijfversnellingsbak, voorwielaandrijving
  • 0-100 km/h: 10,7 seconden
  • Topsnelheid: 192 km/u
  • Verbruik: 3,8 liter/100 km
  • CO2: 99g/km
  • Uitrusting: 16-inch lichtmetalen velgen, mistlampen voor, cruise control, hill hold control, elektrische ramen, armsteun voor