Het is Mercedes dan eindelijk gelukt: jonge(re) mensen in een Mercedes A-klasse krijgen.
45 jaar
Was een gemiddelde koper van de compacte middenklasser uit Stuttgart recentelijk nog 65 (!) jaar, nu ligt het gemiddelde op zo’n 45 jaar. Deze verjonging komt natuurlijk door de introductie van de sterk vernieuwde A-klasse, die samen met de CLA (sedan) en de GLA (SUV) een jongere kopersgroep moet aanspreken. Dat lijkt dus gelukt.
Waar de oudere koper vooral het MPV-achtige, inclusief hoge zit van de oude A waardeerde, is de nieuwe A vooral een blitse leasebak. En dat spreekt de grijze bollen natuurlijk minder aan. Mercedes lijkt er niet om te malen. Die oudere doelgroep kan immers altijd nog naar een B-klasse omkijken. Anders zijn de Volkswagen Golf Sportsvan, of de BMW 2-serie Active Tourer wellicht interessant?
Mercedes is in zijn nopjes; de designchef van Mercedes, Gorden Wagener zegt er in een gesprek met Autovisie het volgende over: ”Van de kopers van een A-Klasse is 50 tot 60% nieuw voor het merk. Bij de CLA ligt dat percentage nog hoger, liefst 70%”. ”De nieuwe A-Klasse-familie zorgt voor de laagste gemiddelde leeftijd in zijn segment. Het gemiddelde daalde van 65 naar 45 jaar.”
Je zou het niet zeggen, maar de oude A-klasse was destijds ook bedoeld om een jongere kopersgroep aan te spreken. Dat lijkt nu achter bezien niet bepaald gelukt: “de A-Klasse werd eind jaren negentig in het programma opgenomen om een jongere doelgroep aan te spreken. Daarin is het model niet geslaagd” aldus de designchef.
Lange levertijd CLA
De populariteit van de nieuwe CLA lijdt echter wel onder zijn eigen succes; de levertijd van de coupé-vormige sedan is inmiddels opgelopen tot 4 à 5 maanden. Wie nu bestelt, heeft zijn auto pas in april of later. De kleur Patagoniërood metallic BRIGHT van de Mercedes persfoto’s is met name populair en een CLA in deze kleur kun je pas in juni voor je deur zetten.
Hieronder nog even wat foto’s van de oude A-klasse, voor het geval je vergeten was hoe die er ook al weer uit zag.