De nieuwe 5-serie – codenaam G30 voor BMW-intimi – komt het de Volvo S90, Audi A6 en Mercedes E lastig maken. De concurrent uit München was ondertussen een beetje achterop geraakt qua nieuwigheid, maar dat moet het nieuwe model weer goedmaken.

Voorzichtige styling

BMW pakt het met de nieuwe 5 voorzichtig aan qua design. Waar de uitlopende F10-serie ten opzichte van zijn voorganger E60 een duidelijk andere weg in sloeg, borduurt het merk uit München nu voort op de styling die met de vorige generatie is ingezet. En dat terwijl het eigenlijk een compleet nieuw model is. Dat zagen we vooral bij Audi, maar nu dus ook bij de concurrent.

bmw-5-serie-2017-10

Lichter

Geheel volgens de laatste mode is de nieuwe Fünfer iets groter, maar wel lichter dan zijn voorganger, maximaal 100 kilo volgens de fabrikant, wat goed is voor het verbruik en de handling. BMW heeft een naam hoog te houden als het op rijplezier aankomt. Of de 5-serie modeljaar 2017 op dat gebied weer leider in het D-segment wordt moet nog objectief getest worden natuurlijk. Het oude model doet het op dat gebied ook tegen de nieuwe concurrenten nog steeds erg goed, dus moeten de BMW-ingenieurs wel heel erg hebben lopen prutsen als dat nu niet even goed, of zelfs beter voor elkaar is. Volgens de Duitse makers althans is hij weer een tikje agieler, met veel feedback en is de rijdynamiek “van ongekend hoog niveau binnen zijn klasse”.

Onderstel BWM 5-serie 2017

Onderstel 2017 BWM 5-serie met xDrive i.c.m. Active Steering

Inspector gadget

Wat ook normaal begint te worden is de toenemende technologie voor autonoom rijden, zeker bij de premium merken, al wil je een BMW natuurlijk liever zelf besturen. En dus is ook deze nieuwe BMW volgehangen met software, al zal niet alles standaard zijn, zoals het BMW betaamt. Lekker knallen op de Autobahn zonder je handjes aan het stuur (niet omdat het mag, maar omdat het kan) kan tot 210 km/h. Connectivity door middel van Apple Carplay, draadloos laden en WiFi wordt geboden, en stoelen met massageprogramma’s behoren tot de opties.

Opties interieur BMW 5-serie 2017

Opties interieur BMW 5-serie 2017

Rondom LED-verlichting is standaard, maar voor adaptieve LED moet je bijbetalen. Verder moet je denken aan bediening van de auto met een AB met display, bediening van het infotainmentsysteem met gebaren (bekend van de 7-serie), en zelfs geurtjes voor het interieur.

Mochten deze luchtjes je afleiden zijn er voldoende veiligheidsvoorzieningen om je op het rechte pad te houden: Lane Change Assistant en Intelligent Speed Assist (inclusief toegestane maximum snelheid voor de cruise control), uitwijkondersteuning, Crossing Traffic Warning, Priority Warning en Lane Keeping Assistant met actieve assistentie om zijdelingse aanrijdingen te voorkomen. Met elkaar verbonden BMW’s kunnen elkaar informeren over naderend gevaar, een systeem wat natuurlijk alleen echt gaat werken als alle merken met elkaar gaan praten, maar dat is nog toekomstmuziek.

Motoren

Ook bij de maker van de beroemde 6-in-lijn heeft het downsizing-spook een hap uit de cilinderinhoud van de motoren genomen. Zo is de 530i tegenwoordig een sterke 2-liter viercilinder, net zoals bij de 330i. Gelukkig is de 530d nog wel een zescilinder, en krijgen de 540i en 550i natuurlijk wel zes of acht potjes die er lekker op los roffelen. Met name de nieuwe 550i is erg rap; hij accelereert dankzij xDrive 4-wielaandrijving sneller naar de 100 dan de huidige M5, maar dat zal de nieuwe M5 ongetwijfeld recht gaan zetten.

Ook komt de nieuwe 5 als plug-in hybride, maar voor de bijtelling maakt dat vanaf 2017 niets meer uit, dus het is de vraag hoeveel BMW hier nog van gaat verkopen. Ook is het wachten op de stationversie en de GT, die wellicht als 6-serie in de markt wordt gezet.

Aandrijflijn 530e plug-in hybride

Aandrijflijn 530e iPerformance plug-in hybride

Modelvarianten verkrijgbaar op 11 februari 2017.

BMW 530i/BMW 530i xDrive: viercilinder-in-lijn benzinemotor. 8-traps Steptronic automaat.

Cilinderinhoud: 1.998 cc.
Vermogen: 185 kW (252 pk) bij 5.200 – 6.500 tpm.
Maximumkoppel: 350 Nm bij 1.450 – 4.800 tpm.
Acceleratie (0–100 km/h): 6,2 s (6,0 s).
Brandstofverbruik. gemiddeld: 5,4 l/100 km (5,7 l/100 km*.
CO2-emissie. gemiddeld: 126 g/km (133 g/km).

BMW 540i/BMW 540i xDrive: Zescilinder-in-lijn benzinemotor. 8-traps Steptronic automaat.

Cilinderinhoud: 2.998 cc.
Vermogen: 250 kW (340 pk) bij 5.500 – 6.500 tpm.
Maximumkoppel: 450 Nm bij 1.380 – 5.200 tpm.
Acceleratie (0–100 km/h: 5,1 s (4,8 s).
Brandstofverbruik. gemiddeld: 6,5 l/100 km (6,7 l/100 km)*.
CO2-emissie. gemiddeld: 150 g/km (156 g/km).

BMW 520d/BMW 520d xDrive: Viercilinder-in-lijn dieselmotor. Handgeschakelde zesversnellingsbak /8-traps Steptronic automaat (xDrive: 8-traps Steptronic automaat).

Cilinderinhoud: 1.995 cc.
Vermogen: 140 kW (190 pk) bij 4.000 tpm.
Maximumkoppel: 400 Nm bij 1.750 – 2.500 tpm.
Acceleratie (0–100 km/h): 7,7 s/7,6 s (7,6 s).
Brandstofverbruik. gemiddeld: 4,1 l/100 km / 4,0 l/100 km (4,2 l/100 km)*.
CO2-emissie. gemiddeld: 108 g/km / 107 g/km (112 g/km).

BMW 530d/BMW 530d xDrive: Zescilinder-in-lijn dieselmotor. 8-traps Steptronic automaat.

Cilinderinhoud: 2.993 cc.
Vermogen: 195 kW (265 pk) bij 4.000 tpm.
Maximumkoppel: 620 Nm bij 2.000 – 2.500 tpm.
Acceleratie (0–100 km/h): 5,7 s (5,4 s).
Brandstofverbruik. gemiddeld: 4,5 l/100 km (4,7 l/100 km)*.
CO2-emissie. gemiddeld: 118 g/km (125 g/km).

* cijfers volgens de EU-testcyclus. afhankelijk van de bestelde bandenmaat. Cijfers voor BMW xDrive tussen haakjes

Vanaf maart 2017

BMW 530e iPerformance: Viercilinder benzinemotor plus BMW eDrive elektrische aandrijflijn (plug-in hybride), 8-traps Steptronic automaat.

Cilinderinhoud: 1.998 cc.
Systeemvermogen: 185 kW (252 pk) bij 4.460 – 6.500 tpm.
Maximaal systeemkoppel: 420 Nm bij 1.450 – 4.000 tpm.
Acceleratie (0–100 km/uur): 6,2 s.
Elektrische actieradius: 45 km*.
Gemiddeld brandstofverbruik: 2,0 l/100 km*.
CO2-emissie (gemiddeld): 46 g/km.

BMW 520d EfficientDynamics Edition: Viercilinder dieselmotor, 8-traps Steptronic automaat.

Cilinderinhoud: 1.995 cc.
Vermogen: 140 kW (190 pk) bij 4.000 tpm.
Maximumkoppel: 400 Nm vanaf 1.750 tpm.
Acceleratie (0–100 km/uur): 7,5 s.
Gemiddeld brandstofverbruik: 3,9 l/100 km*.
CO2-emissie (gemiddeld): 102 g/km.

BMW M550i xDrive: achtcilinder benzinemotor, 8-traps Steptronic automaat.

Cilinderinhoud: 4.395 cc.
Vermogen: 340 kW (462 pk) bij 5.500 tpm.
Maximumkoppel: 650 Nm vanaf 1.800 tpm.
Acceleratie (0–100 km/uur ): 4,0 s.
Gemiddeld brandstofverbruik: 8,9 l/100 km.
CO2-emissie (gemiddeld): 204 g/km.

Prijzen

UPDATE:
De auto is vanaf half november te bestellen en de prijzen beginnen bij 55.299 euro voor de 520i, en 57.299 voor een 520d. Vanaf 11 februari staat de nieuwe 5-serie bij de dealers als 530i, 540i, 520d en 530d. De 530e, 520d EDE en M550i zijn leverbaar vanaf maart 2017. De 5-serie Touring zal in de zomer van 2017 verschijnen.

Video

Allemaal leuk hoor, die plaatjes, maar zo ziet de nieuwe BMW 5-serie er uit op bewegend beeld.

Foto’s