Nou, eigenlijk monteert iedereen de skibox op zich wel goed, maar aerodynamisch gezien zou hij andersom gemonteerd moeten zitten. Dat heeft het Zweedse bedrijf Calix uitgevonden, en hun Aero Loader-skibox ziet er op het eerste gezicht dus gek uit. Maar volgens deze fabrikant is deze skibox veel aerodynamischer dan reguliere skiboxen. Het gevolg zou zijn dat je 7% zuiniger rijdt dan met hun populairste model, en minder windgeruis hebt. This is the way!

Proef op de som

EV-vlogger Bjørn Nyland nam de proef op de som en ging er mee rijden. Hij deed dat met een Tesla Model 3, omdat je daar het (stroom)verbruik heel precies kan zien. Hij komt er achter dat dit “andersom”-ontwerp inderdaad minder brandstof (of 9% stroom in dit geval) verbruikt dan de vergelijkbare reguliere box. Bijkomend voordeel is dat de box veel minder windgeruis veroorzaakt. Enige nadeel: je moet heel veel mensen uitleggen waarom je box “verkeerd om” zit…

En nou niet je eigen “standaard” skibox andersom gaan monteren, want dan gaat het mis. De fabrikant houdt er in het productontwerp namelijk rekening mee hoe de skibox gemonteerd wordt ten behoeve van crashtests en dergelijke.