Hij ziet er ontegenzeggelijk een stuk beter uit dan zijn voorganger, die nieuwe Mirai. Waar de eerste versie uit 2015 op een soort über-Prius leek, heeft Toyota er voor de tweede editie een luxe limo van gemaakt. Best een cool ding om te zien. Bovendien binnen vijf minuten volgetankt, 500 km bereik en een vanafprijs van 65.995 euro. Superschoon bovendien, want er komt alleen waterdamp uit de uitlaat. Je rijdt namelijk elektrisch, maar de stroom wordt opgewekt door de brandstofcel, en die heeft waterdamp als restproduct. Ideaal zou je zeggen. En heel schoon, mits je groene waterstof tankt.

Eigen tankstation

De Mirai is met 182 pk geen strepentrekker. De grote uitdaging van de Mirai-bestuurders is echter dat je nog maar op een aantal plekken in Nederland kunt tanken. Om precies te zijn in: Delfzijl, Arnhem, Helmond, Hoofddorp, Rhoon en Den Haag. Er zijn trouwens meer locaties in realisatiefase: https://opwegmetwaterstof.nl/tanklocaties/. Maar daar kun je nu nog niet echt op bouwen.

Daar heeft Toyota wat op gevonden. In samenwerking met Resato kun je de auto leasen inclusief een compleet kleinschalig vulpunt! Dit is een kostenefficiënte oplossing met de aanduiding FOS700 voor het tanken van waterstof met 700 bar op eigen grond. Hiermee kan de Toyota Mirai tijdens de werkdag op eigen terrein – mits voldaan wordt aan lokale eisen – in gemiddeld 50 minuten volgetankt worden. Dat is een stuk langzamer dan bij een regulier waterstoftankstation, maar de bestuurder bespaart hiermee reistijd naar een van de publieke waterstoftankstations in Nederland.

Toyota Mirai 2021 met eigen waterstoftankstation

Toyota Mirai 2021 met eigen waterstoftankstation

Toyota wil ook de auto wel even voor je aftanken. Als de rijder hierom vraagt, wordt de Mirai thuis of op het werk opgehaald, volgetankt en weer teruggebracht. De tankservice geldt voor rijders die zich in een straal van 50 kilometer van een regulier waterstoftankstation bevinden. Kosten nog moeite worden gespaard door Toyota om er een succes van te maken. Maar of dat lukt? Het is een hoop gedoe, waar elektrisch rijden toch meer en meer gemeengoed wordt.

Lage bijtelling

Mocht je toch enthousiast zijn geworden van dit stukje techniek, dan is het fijn om te weten dat het lage bijtellingstarief over het hele aanschafbedrag gerekend mag worden. Waar je in 2021 voor een elektrische auto boven de 40.000 euro de normale 22% bijtelling betaalt, mag je over het hele bedrag van de Mirai dus 12% bijtelling rekenen. Als je 2x modaal verdient, kost je dat netto 366 euro per maand. Reken hier maar na. Bovendien is er een vrijstelling van MRB tot 2025, en zijn er fiscale voordelen bij aanschaf door bedrijven.

Test Toyota Mirai 2021 door Autovisie

Dries van Elzen legt lekker duidelijk uit in zijn videoreportage waarom de waterstofauto’s uit Japan komen (denk ook aan de Huyndai Nexo), en waarom bijvoorbeeld Europese fabrikanten niet echt doorpakken.

Test Toyota Mirai 2021 door Autoweek

Roy Kleijwegt van Autoweek reed ook met een Mirai op Belgisch kenteken.