De meeste auto’s hebben twee of meer homokinetische koppelingen, oftewel homokineten, maar wat doen ze eigenlijk? Carblogger zocht het voor je uit!

Rzeppa-koppeling

Er zijn van die onderdelen op je auto die je wel eens hebt horen langskomen bij je bezoek aan de garage, maar waar je eigenlijk niet van weet wat het is. De homokineet kan er een van zijn. Een homokinetische koppeling (of Rzeppa-koppeling, naar de uitvinder, Alfred Hans Rzeppa) verbindt het wiel met de aandrijfas.

aandrijfas homokineet

Aandrijfas met homokineet

Het is een ingenieus onderdeel dat er voor zorgt dat de wielen met dezelfde snelheid als de aandrijfas draaien, ondanks de op- en neergaande beweging van de ophanging van de auto en de stuuruitslag. Vandaar dat het in het Engels een CV joint heet, oftewel Constant Velocity joint. Hieronder zie je hoe deze koppeling werkt: het rode gedeelte zit aan het wiel, het groene is de aandrijfas van de auto.

Animatie homokinetische koppeling

Animatie homokinetische koppeling (klik op het plaatje om de animatie te bekijken)

Gescheurde ashoes

Om de homokineet zit een hoes, die het vet binnen houdt en vuil en vocht buiten. Als deze homokineethoes of ashoes gescheurd is kan er vet uit komen en vuil naar binnen komen. Dit vuil kan in de homokineet terecht komen en zorgen voor versnelde slijtage. Een gescheurde ashoes is APK-afkeur en wordt daarom bij de onderhoudsbeurt gecheckt, en eventueel vervangen. Als de homokineet versleten is, kun je een tikkend/ratelend geluid krijgen als je een cirkel rijdt.

Filmpje!

Onderstaand filmpje is weliswaar oud en in het Engels, maar het legt goed uit hoe de verbinding werkt!

In deze serie: hoe werkt een koppeling, hoe werkt een roetfilter en wat zijn draagarmrubbers?