In navolging van zusje Citroën heeft Peugeot de 130pk-sterke driecilinder 1.2 turbo in de 308 gelepeld. Om te bewijzen hoe zuinig de 308 met dit nieuwe torretje is, heeft de autofabrikant getest hoe ver de Auto van het Jaar 2014 kon komen met een volle tank brandstof onder toeziend oog van een Franse testinstantie.
Hoe ver kwamen ze? Nou, best ver, namelijk 1810 kilometer. Best netjes. Ze haalden een verbruik van 2,85l per 100 km (1 op 35). Daar deden ze echter meer dan 32 uur over, wat een gemiddelde is van zo’n 56 km per uur. Bovendien reden ze op een gesloten circuit. En reken maar dat die bandjes op ploffen stonden, de chauffeurs de zweetdruppels over de rug liepen en het zonder muziekje moesten doen. Ja zo kunnen we het ook natuurlijk!
Niettemin is deze Peug hiermee de zuinigste benzineauto ter wereld. Met een bejaarde rechtervoet zal het inderdaad waarschijnlijk best een zuinige auto zijn, maar in de praktijk verbruikt een turbomotor al snel meer dan de fabrieksopgave.
[update 1 augustus 2014: Carblogger heeft zelf een weekje in de nieuwe Peugeot 308 SW Première 1.2 e-THP 130pk gereden. Kijk hier voor een testverslag!)]
Fabrieksopgave
Type | Benzine, 3-cilinder turbo, 4 kleppen per cilinder |
Motorinhoud | 1199 cc |
Vermogen | 130 pk bij 5500 tpm |
Koppel | 230 Nm bij 1750 tpm |
Aandrijving | Voorwielen |
Versnellingen | 6, handgeschakeld |
Verbruik stad | 1 op 17,0 |
Verbruik buitenweg | 1 op 25,0 |
Verbruik gemiddeld | 1 op 21,3 |
CO2-Uitstoot | 109 gr. |
Er komt ook een 110pk-sterke variant, die 107 gram uitstoot.