De laatste dagen ontvangt carblogger.nl duizenden bezoekers die op zoek zijn naar een test van de stationversie van de Auto van het Jaar 2014: de nieuwe Peugeot 308 SW. Om deze bezoekers tegemoet te komen heb ik een rij-impressie van de Peugeot 308 SW van het Britse AutoExpress vertaald.

De Britten reden er namelijk al mee in een vroeg stadium, en Nederlands leest toch net even wat makkelijker dan Engels. Let wel, deze test is dus niet mijn eigen mening, maar die van een Engelsman.

[update augustus 2014: inmiddels heeft Carblogger zelf een weekje in de nieuwe Peugeot 308 SW Première 1.2 e-THP 130pk gereden. Kijk hier voor een testverslag!)]

Styling

De 308 SW is ongeveer 33cm langer dan de hatchback, maar in tegenstelling tot sommige rivalen is deze extra lengte niet plompverloren achter de achteras geplaatst.

De langere wielbasis komt namelijk ook ten goede aan de achterpassagiers en dit helpt om het slanke design in balans te houden. Hij oogt nog steeds behoorlijk conservatief, en zelfs met de grote aluminium velgen en LED-verlichting van de topmodellen is het eerder een auto die netjes tussen de rest past in plaats van opvalt.

Test Peugeot 308 SW 2014

Binnenin is het interieur voorzien van een aantal leuke ontwerpdetails zoals een aluminium pookknop, een bijna knoppenloos dashboard en een groot 9,7 inch aanraakscherm om alle belangrijke functies te bedienen. Er worden hier en daar nog wel wat goedkopere plasticsoorten gebruikt, maar over het algemeen oogt het interieur stijlvol en modern. Dit betekent op kwaliteitsgebied een grote stap voorwaarts vergeleken met de oude 308.

Rijden

Bij de lancering introduceerde de 308 SW vier nieuwe motoren in de range, waarbij het totaal uitkomt op acht – netjes verdeeld over benzine en dieselvarianten.

Het neusje van de zalm op het gebied van benzinemotoren is de nieuwe 1,2-liter e-THP 130 – het is een driecilinder turbo, die een indrukwekkende 130 pk produceert en een echt uithangbord is voor de voordelen van downsizingtechnologie. Hij is soepel en stil, echt flexibel in de versnellingen en is leuk om mee te rijden op de juiste weg. De 308 is echter op zijn best met de nieuwe 1.6-liter BlueHDi onder de motorkap, omdat deze stillere en krachtige diesel uitstekend past bij het karakter van de auto, met zijn zachte vering en op comfort gerichte wegligging.

De handgeschakelde versnellingsbakken voelen een beetje losjes aan en niet zo nauwkeurig als bij rivalen als de VW Golf. De kunstmatig snelle stuurbekrachtiging heeft de neiging tot zelfcentreren, wat een beetje een zenuwachtig gevoel geeft bij hogere snelheden. Bij lage snelheid rijdt de Fransman comfortabel en gecontroleerd, maar de modellen met de grotere lichtmetalen velgen zijn merkbaar steviger in de stad. Alle oneffenheden in de ondergrond worden dan sterker doorgegeven.

De grip is ok afhankelijk van welke banden je kiest, maar er is wat body roll in de bochten, maar op een gelijkmatiger tempo gereden is de 308 SW een uitgesproken comfortabele familiecruiser.

Betrouwbaarheid

Peugeot heeft wat werk te doen om zijn reputatie op dit gebied te verbeteren, en hoewel de nieuwe 308 SW veel beter gebouwd lijkt te zijn dan het voorgaande model, blijven enkele vragen open op het gebied van de algemene duurzaamheid (CB: net zoals bij nieuwe modellen van de concurrentie, die zich ook nog niet bewezen hebben).

In de cabine is voornamelijk gebruik gemaakt van zachte kunststof, maar sommige interieurdelen zijn hard en krasgevoelig en bederven het totale effect. Op dezelfde manier kan het touchscreen heel onhandig zijn en het navigatiesysteem is niet het meest intuïtieve en nauwkeurige systeem dat we hebben getest.

Test Peugeot 308 SW 2014

De apps op het multimediasysteem starten traag op, en geven het gevoel dat dit systeem relatief snel verouderd aan kan gaan voelen vergeleken met (toegegeven, veel duurdere) systemen van de concurrentie.

Toch zijn de belangrijkste mechanische onderdelen allemaal geprobeerd en getest in andere Peugeot-producten en terwijl de 308 met niet meer dan drie jaar garantie wordt geleverd (CB: er zijn maar weinig merken die meer bieden dan 3 jaar AutoExpress….) zou het relatief probleemloos moeten zijn.

Net als de hatchback, heeft de 308 de volle vijf sterren voor de veiligheid toegekend gekregen door de EuroNCAP crashtesters, en heeft hij een aantal actieve veiligheidssystemen die helpen om uw verzekeringspremies te verlagen, hoewel deze alleen beschikbaar zijn als opties in het geval van de duurdere uitrustingsniveaus – dus niet iedereen profiteert daar helemaal van.

Praktisch gemak

Elke familiestation wordt afgerekend op hoeveel spullen er in kunnen en de nieuwe Peugeot 308 SW presteert zeer goed op dit gebied.

De standaard bagageruimte kan 610 liter bevatten, en heeft een 70 liter groot vak onder de vloer (als je niet kiest voor een reservewiel). De achterbankdelen kunnen worden neergeklapt middels een hendel in de achterbak, en vormen dan een vlakke laadvloer. De tildrempel is breed en laag wat het makkelijk maakt om zware of onhandige voorwerpen  achterin te plaatsen.

Test Peugeot 308 SW 2014

Met de achterbank neergeklapt is de bagageruimte een indrukwekkende 1610 liter groot, en moet de 308 SW alleen de Octavia Combi en Honda Civic Wagon voor zich dulden. De achterbank is 29 mm naar achteren geplaatst (CB: ten opzicht van de hatchback) en daar profiteert de beenruimte van de achterpassagiers van. De bank is vrij stevig en hoog, dus het kan even duren voordat je comfortabel zit.

Het zicht rondom is goed, en hoewel het even kan duren voordat je een goede rijpositie hebt gevonden met dank aan het kleine stuurtje en hooggeplaatst koppelingspedaal, zijn er genoeg verstelmogelijkheden om uiteindelijk een goede rijpositie te vinden.

Het optionele panoramadak vult de cabine met licht, maar kost ook hoofdruimte achterin, en dat is iets om over na te denken als je vaak passagiers achterin hebt zitten.

Kostenplaatje

De nieuwe Peugeot 308 SW is lichter dan de meeste van zijn rivalen dankzij een drastische gewichtsbesparing tijdens het ontwerp. De station is 140 kilo lichter dan de auto die hij vervangt.

Combineer dat met een ontwerp dat aerodynamischer is dan voorheen en je krijgt indrukwekkende (theoretische) verbruikscijfers. De BlueHDi-versie levert een nette 120 pk, maar komt toch tot een indrukwekkend opgegeven verbruik van 1 op 31 in combinatie met de banden met lage weerstand die geleverd worden op de 16 inch wielen.

Het nieuwe benzinemodel is echter ook behoorlijk zuinig, en het merk verwacht dan ook dat dit model favoriet zal zijn onder privérijders. De 1.2 turbo rijdt 1 op 21 (CB: ook hier weer theoretisch), en stoot daarmee slechts 109 gram CO2/km uit.

Test Peugeot 308 SW 2014

De 308 SW ligt op een lijn met auto’s als de SEAT Leon ST, is standaard beter uitgerust en hij ondergraaft rivalen zoals de Volkswagen Golf en Honda Civic met prijzen vanaf €21.450 voor de meest elementaire versie, hoewel de restwaarde waarschijnlijk zwakker zal zijn dan deze concurrenten.

Conclusie: 4 van de 5 sterren

De SW is een stuk langer dan de hatchback, met een langere wielbasis die voor meer binnenruimte moet zorgen. De nieuwe SW komt ook met een reeks nieuwe motoren, waaronder een 1.6-liter diesel die slechts 85g/km CO2 uitstoot (14% bijtelling) en een nieuwe driecilinder turbo die krachtiger en vlotter is dan een Ford 1.0-liter EcoBoost-motor.

Er zijn vier afwerkingsniveaus om uit te kiezen, de meeste zijn zeer goed uitgerust en de 308 SW in de aanschaf scherp geprijsd ten opzichte van rivalen als de Volkswagen Golf en Honda Civic. (CB: in Nederland neemt de SW het op de zakelijke markt vooral op tegen de Seat Leon ST en Skoda Octavia Combi, vanwege hun eveneens lage bijtelling).

De 308 SW is een goed uitgeruste stationcar voor de familie, met een reeks efficiënte motoren en een handig interieur.
Positief

  • Uitstekend praktisch gemak
  • Soepele dieselmotor
  • Lage uitstoot (dus lage bijtelling)

Negatief

  • Vreemde rijpositie
  • Interieurkwaliteit niet consistent
  • Stoterig bij lage snelheid

Bron: AutoExpress