De laatste dagen ontvangt deze site vele bezoekers die op zoek zijn naar een test van de stationversie van de Auto van het Jaar 2014: de nieuwe Peugeot 308 SW. Om deze bezoekers tegemoet te komen heb ik een rij-impressie van de Peugeot 308 SW van het Britse AutoExpress vertaald.
De Britten reden er namelijk al mee in een vroeg stadium, en Nederlands leest toch net even wat makkelijker dan Engels. Let wel, deze test is dus niet mijn eigen mening, maar die van een Engelsman.
[update augustus 2014: inmiddels heeft Carblogger zelf een weekje in de nieuwe Peugeot 308 SW Première 1.2 e-THP 130pk gereden. Kijk hier voor een testverslag!)]
Styling
De 308 SW is ongeveer 33cm langer dan de hatchback, maar in tegenstelling tot sommige rivalen is deze extra lengte niet plompverloren achter de achteras geplaatst.
De langere wielbasis komt namelijk ook ten goede aan de achterpassagiers en dit helpt om het slanke design in balans te houden. Hij oogt nog steeds behoorlijk conservatief, en zelfs met de grote aluminium velgen en LED-verlichting van de topmodellen is het eerder een auto die netjes tussen de rest past in plaats van opvalt.
Binnenin is het interieur voorzien van een aantal leuke ontwerpdetails zoals een aluminium pookknop, een bijna knoppenloos dashboard en een groot 9,7 inch aanraakscherm om alle belangrijke functies te bedienen. Er worden hier en daar nog wel wat goedkopere plasticsoorten gebruikt, maar over het algemeen oogt het interieur stijlvol en modern. Dit betekent op kwaliteitsgebied een grote stap voorwaarts vergeleken met de oude 308.
Rijden
Bij de lancering introduceerde de 308 SW vier nieuwe motoren in de range, waarbij het totaal uitkomt op acht – netjes verdeeld over benzine en dieselvarianten.
Het neusje van de zalm op het gebied van benzinemotoren is de nieuwe 1,2-liter e-THP 130 – het is een driecilinder turbo, die een indrukwekkende 130 pk produceert en een echt uithangbord is voor de voordelen van downsizingtechnologie. Hij is soepel en stil, echt flexibel in de versnellingen en is leuk om mee te rijden op de juiste weg. De 308 is echter op zijn best met de nieuwe 1.6-liter BlueHDi onder de motorkap, omdat deze stillere en krachtige diesel uitstekend past bij het karakter van de auto, met zijn zachte vering en op comfort gerichte wegligging.

De handgeschakelde versnellingsbakken voelen een beetje losjes aan en niet zo nauwkeurig als bij rivalen als de VW Golf. De kunstmatig snelle stuurbekrachtiging heeft de neiging tot zelfcentreren, wat een beetje een zenuwachtig gevoel geeft bij hogere snelheden. Bij lage snelheid rijdt de Fransman comfortabel en gecontroleerd, maar de modellen met de grotere lichtmetalen velgen zijn merkbaar steviger in de stad. Alle oneffenheden in de ondergrond worden dan sterker doorgegeven.
De grip is ok afhankelijk van welke banden je kiest, maar er is wat body roll in de bochten, maar op een gelijkmatiger tempo gereden is de 308 SW een uitgesproken comfortabele familiecruiser.
Betrouwbaarheid
Peugeot heeft wat werk te doen om zijn reputatie op dit gebied te verbeteren, en hoewel de nieuwe 308 SW veel beter gebouwd lijkt te zijn dan het voorgaande model, blijven enkele vragen open op het gebied van de algemene duurzaamheid (CB: net zoals bij nieuwe modellen van de concurrentie, die zich ook nog niet bewezen hebben).
In de cabine is voornamelijk gebruik gemaakt van zachte kunststof, maar sommige interieurdelen zijn hard en krasgevoelig en bederven het totale effect. Op dezelfde manier kan het touchscreen heel onhandig zijn en het navigatiesysteem is niet het meest intuïtieve en nauwkeurige systeem dat we hebben getest.
De apps op het multimediasysteem starten traag op, en geven het gevoel dat dit systeem relatief snel verouderd aan kan gaan voelen vergeleken met (toegegeven, veel duurdere) systemen van de concurrentie.
Toch zijn de belangrijkste mechanische onderdelen allemaal geprobeerd en getest in andere Peugeot-producten en terwijl de 308 met niet meer dan drie jaar garantie wordt geleverd (CB: er zijn maar weinig merken die meer bieden dan 3 jaar AutoExpress….) zou het relatief probleemloos moeten zijn.
Net als de hatchback, heeft de 308 de volle vijf sterren voor de veiligheid toegekend gekregen door de EuroNCAP crashtesters, en heeft hij een aantal actieve veiligheidssystemen die helpen om uw verzekeringspremies te verlagen, hoewel deze alleen beschikbaar zijn als opties in het geval van de duurdere uitrustingsniveaus – dus niet iedereen profiteert daar helemaal van.
Praktisch gemak
Elke familiestation wordt afgerekend op hoeveel spullen er in kunnen en de nieuwe Peugeot 308 SW presteert zeer goed op dit gebied.
De standaard bagageruimte kan 610 liter bevatten, en heeft een 70 liter groot vak onder de vloer (als je niet kiest voor een reservewiel). De achterbankdelen kunnen worden neergeklapt middels een hendel in de achterbak, en vormen dan een vlakke laadvloer. De tildrempel is breed en laag wat het makkelijk maakt om zware of onhandige voorwerpen achterin te plaatsen.
Met de achterbank neergeklapt is de bagageruimte een indrukwekkende 1610 liter groot, en moet de 308 SW alleen de Octavia Combi en Honda Civic Wagon voor zich dulden. De achterbank is 29 mm naar achteren geplaatst (CB: ten opzicht van de hatchback) en daar profiteert de beenruimte van de achterpassagiers van. De bank is vrij stevig en hoog, dus het kan even duren voordat je comfortabel zit.
Het zicht rondom is goed, en hoewel het even kan duren voordat je een goede rijpositie hebt gevonden met dank aan het kleine stuurtje en hooggeplaatst koppelingspedaal, zijn er genoeg verstelmogelijkheden om uiteindelijk een goede rijpositie te vinden.
Het optionele panoramadak vult de cabine met licht, maar kost ook hoofdruimte achterin, en dat is iets om over na te denken als je vaak passagiers achterin hebt zitten.
Kostenplaatje
De nieuwe Peugeot 308 SW is lichter dan de meeste van zijn rivalen dankzij een drastische gewichtsbesparing tijdens het ontwerp. De station is 140 kilo lichter dan de auto die hij vervangt.
Combineer dat met een ontwerp dat aerodynamischer is dan voorheen en je krijgt indrukwekkende (theoretische) verbruikscijfers. De BlueHDi-versie levert een nette 120 pk, maar komt toch tot een indrukwekkend opgegeven verbruik van 1 op 31 in combinatie met de banden met lage weerstand die geleverd worden op de 16 inch wielen.
Het nieuwe benzinemodel is echter ook behoorlijk zuinig, en het merk verwacht dan ook dat dit model favoriet zal zijn onder privérijders. De 1.2 turbo rijdt 1 op 21 (CB: ook hier weer theoretisch), en stoot daarmee slechts 109 gram CO2/km uit.
De 308 SW ligt op een lijn met auto’s als de SEAT Leon ST, is standaard beter uitgerust en hij ondergraaft rivalen zoals de Volkswagen Golf en Honda Civic met prijzen vanaf €21.450 voor de meest elementaire versie, hoewel de restwaarde waarschijnlijk zwakker zal zijn dan deze concurrenten.
Conclusie: 4 van de 5 sterren
De SW is een stuk langer dan de hatchback, met een langere wielbasis die voor meer binnenruimte moet zorgen. De nieuwe SW komt ook met een reeks nieuwe motoren, waaronder een 1.6-liter diesel die slechts 85g/km CO2 uitstoot (14% bijtelling) en een nieuwe driecilinder turbo die krachtiger en vlotter is dan een Ford 1.0-liter EcoBoost-motor.
Er zijn vier afwerkingsniveaus om uit te kiezen, de meeste zijn zeer goed uitgerust en de 308 SW in de aanschaf scherp geprijsd ten opzichte van rivalen als de Volkswagen Golf en Honda Civic. (CB: in Nederland neemt de SW het op de zakelijke markt vooral op tegen de Seat Leon ST en Skoda Octavia Combi, vanwege hun eveneens lage bijtelling).
De 308 SW is een goed uitgeruste stationcar voor de familie, met een reeks efficiënte motoren en een handig interieur.
Positief
- Uitstekend praktisch gemak
- Soepele dieselmotor
- Lage uitstoot (dus lage bijtelling)
Negatief
- Vreemde rijpositie
- Interieurkwaliteit niet consistent
- Stoterig bij lage snelheid
Bron: AutoExpress
Inmiddels heb ik 1400 kilometer met deze auto gereden (1.6 BlueHDi) De auto vind ik erg comfortabel en stil. Bij een snelheid van 130 km/h zit je op zo’n 1900 toeren.
De stoel zit goed en de tellers zijn goed boven het stuur langs af te lezen. Zelf vind ik het interieur rustig en mooi en door onder andere het panoramadak ook licht. Het bedienen van de touchscreen gaat prima en de navigatie werkt uitstekend. Ook muziek streamen vanaf je mobiele telefoon met bijvoorbeeld Music Unlimited werkt eenvoudig. Ik lees wel eens wat commentaar over de omslachtige manier waarop je de temperatuur moet instellen. Zelf heb ik hier geen problemen mee ervaren. Er zit namelijk een snelkoppeling naar de temperatuur instelling waarin je 4 grote buttons (+ | – voor links en + | – voor rechts) krijgt om de temperatuur aan te passen. De enige minpuntjes tot dusver zijn wat mij betreft een fatsoenlijke plek om je zonnebril op te bergen en een 12 volt aansluiting achterin (passagiersplek of kofferbak). Overigens is het wel of niet hebben van een 12 volt aansluiting achterin wel afhankelijk van de uitvoering.
Bedankt voor je feedback Jeroen!
Graag gedaan.
Op dit moment rijdt Carblogger zelf met een 308 SW 1.2 e-THP 130 pk rond. Check de site later deze maand voor een testverslag.
Ik rij nu een maand met de 308 sw blue edition 3600km en ben erg tevreden.
Wel is de drempel aan de hoge kant met instappen en moet je niet te lang zijn.
Rijden doet hij perfect. Echt sportief en strak. Ik kan hem echt aanbevelen.
Het scherm werkt goed en je kunt snel wisselen tussen bv radio nav of airco.
Bedenk wel het is een auto en geen vliegtuig.
Na 3600 km kan ik zeggen dat ik hoop er 200.000 km probleemloos mee te kunnen rijden.
Dat is nog even afwachte
Ik rijd nu vanaf 1 juli 2014 met de nieuwe 308 SW 120 Pk blue lease diesel versie en in 2.5 maanden al 12.000 op de teller. De auto rijdt als een trein en heel erg stil. Inderdaad bij 130 km/u iets van 1900 toeren. Wel is het wennen in het begin met de overbrenging en het schakelen, maar dat went snel. Dat zijn de positieve dingen.
Het bedieningsscherm is volgens mij door een dronken fransman geschreven want niet echt logisch en gebruikersvriendelijk in elkaar gezet. De navigatie is ronduit slecht en omslachtig als je een tomtom gewend bent. Invoeren van postcode kan, alleen het huisnummer kan weer niet. In het buitenland (tsjechie) kan hij veel straten gewoon niet vinden. Even zoeken naar een POI werkt niet goed (Walibi flevo is niet te vinden). Ik gebruik mijn mobiele telefoon nu naast mijn navigatie om af en toe de weg te vinden.
Onlogische knoppen bij de auto gegevens, en het preselecten van radio stations (meeste radios hebben een knop 1-6) is niet aanwezig. De Jukebox is leuk dat je die hebt, maar even eenvoudig de muziek afspelen vergen heel veel handelingen, en dat doe je niet graag als je rijdt.
Je hebt een enorme ruimte in de koffer, alleen jammer dat je de bank niet een centimer of 10 naar achteren kan schuiven om de passagier te laten profiteren van die ruimte als hij niet gebruikt wordt.
De afwerking is verder prima in orde en het kleine stuurtje went snel en is zeer accuraat. Het rijdcomfort is goed, alleen ligt hij minder stabiel op de weg dan mijn vorige autos (skoda octavia en renault megane).
Tot zover mijn rij impressie van deze auto
Ik heb inmiddels 20.000 km met de nieuwe 308 SW gereden. Vanaf de eerste dag zijn er problemen met het terugschakelen van 6 naar 5 en van 5 naar 4. Bij het weer op laten komen van de koppeling hoor je een vreemd geluid, en voel een trilling aan het koppelingspedaal. Inmiddels is dit door Peugeot onderkend, maar er is geen oplossing tot op heden. Dit zou wel eens een terugroepactie kunnen gaan worden!
Zeer hinderlijk in ieder geval!!!
Dan zit er een klepperend geluid in de achterkant van de auto en is de radio-ontvangst ronduit slecht. Zelf als rijd je onder de zendmast van een radiostation door, dan nog kraakt de radio. En verder is het bereik van zenders gewoon stukken slechter dan in eerdere peugeots.
Dan heb ik al meerdere keren meegemaakt dat de auto bij wegrijden abrupt afslaat. Het lijkt erop alsof het motormanagementsysteem ingrijpt.
Verder in het lijstje van onregelmatig voorkomende klachten: het koetswerk begint sterk te trillen bij een constante snelheid van ca. 86 km per uur wanneer je vooraf snelweg hebt gereden.
Ik vind de dieselmotor heerlijk net als het kleine stuur. Maar de klachten (die nog geen van allen opgelost zijn) voeren wel de boventoon. Mijn jarenlange merkentrouw aan Peugeot (dit is mijn 5e Peugeot die ik gekocht heb) begint af te brokkelen.
Ik heb hetzelfde probleem gehad dit komt bij een bepaalde serie voor.
Hersteld door de dealer onder garantie bekend probleem is het massavliegwiel.
daarnaast de schokbrekers voor ook vervangen ook een bekend probleem
Ik rijd sinds een week in mijn nieuwe 308 sw bl.lease ex.pack en wat mij direct opviel is dat de schokbreker van het linker voorwiel een bonkend geluid maak wanneer ik over een hobbelige weg rijd. Voor de rest een super auto. Hiervoor renault megane gereden, maar ik zou niet meer terug willen
Net een maand rijervaring in een nieuwe 308 SW en wat meteen opviel was een bonkerig geluid van de linker schokbreker voor bij met name het van een drempel afrijden. De garage draait om de hete brei heen en zegt dat de schokbreker met teveel kracht is vastgezet hetgeen de klacht veroorzaakt. Wacht al ruim een week op levering van nieuwe schokbrekers die garage nooit op voorraad zou hebben……….als de nieuwe schokbreker met minder spanning zou worden vastgezet zou het euvel verholpen moeten zijn. Vraag is als dit euvel zich bij mijn auto voordoet hoeveel rijden er inmiddels ook rond met deze zgn. foutief gemonteerde schokbrekers???????????.
De schokbrekers van mijn nieuwe 308 sw zouden deze week vervangen worden, maar onderdelen staan in backorder. Kan wel 2 weken duren. Ik was niet de eerste met deze klacht.
Gisteren de schokbrekers onder mijn 4 weken oude 308 vervangen doch helaas…….nog steeds bonkende geluiden vanuit de richting schokbrekers…..Peugeot wat nu????????????????????
Vervelend voor je Hendrik. Het lijkt me zaak om dit met je Peugeot-dealer op te lossen.
Ook mijn tweede Peugeot 308 SW heeft het probleem met de schokbrekers. Het lijkt erop dat dit een structureel probleem is. Mijn eerste 308 had dat probleem ook (zie hierboven). Overigens hoor je dat bonken vooral bij wegrijden bij kouder weer. Het goede nieuws: de problemen met de koppeling / versnellingsbak hebben zich bij deze nieuwe 308SW (nog) niet voorgedaan. Heb er inmiddels 5000 km mee gereden. Hopelijk blijft dit zo.
Klopt inderdaad dat het bonken van de schokbrekers vaker te horen is bij kouder weer. Desondanks te gek voor woorden dat dit probleem niet radicaal opgelost kan worden. Dealer is hier afhankelijk van Peugeot daar moet de oplossing voor dit probleem bedacht worden. Ben benieuwd hoe lang dit gaat duren……..
Ben ook sinds kort in het bezit van een nieuwe 308…….ook bonkend geluid uit richting linker schokbreker voorzijde………ga er ook mee in de slag bij dealer
De peugeot 308 SW 2016 van dag 1 onzeker slecht stuurgedrag en ook ondefinieerbare trillingen in het chasis bij alle snelheden wordt door peugeot afgedaan als karakter van de wagen , laag op het wegdek raakt iedete drempel met trek haak ! Slap in de veren !?oh ja stuurbekrachtiging elektromotor vénieuwd en achter tetein as vernieud na klacht harde kleng in achter as !?
Heb net vernomen dat bij anderen het massavliegwiel in het blok vernieuwd moet worden !!! Dat dit het euvel moet zijn ?
ondefinieerbare trillingen in het chassis bij verschillende snelheden.
Ook bij deze 308 sw 1.1 benz van sept. 2016 – management software vervangen – iets beter maar de trillingen zijn niet weg. Ben eens scherp op de snelheid gaan letten en kom tot de conclusie dat het bij een aantal vaste toerentallen optreed (2000-2250, 2800-3000) . En inderdaad vaak na op de snelweg (120/130) gereden te hebben. Klinkt dat de suggestie – massavliegwiel – wel eens het euvel kan zijn!
Inmiddels heb ik er 180.000 kilometer opzitten. Weinig problemen gehad behalve vervelende trillingen tijdens het rijden. Met name met constante lagere toerental als ik rond de 130 reed. Hiervoor wel drie keer bij de dealer terug geweest, maar er was geen storing vindbaar. De laatste keer hebben ze de tourentalsensor vervangen. Sindsdien is dit probleem niet meer opgetreden.