Een Spaanse autojournalist heeft ontdekt dat de Jeep Renegade een ‘nose wheelie’ maakt bij hard remmen. Het werd afgedaan als een exemplarische fout, maar dat lijkt het niet te zijn…

De Jeeps van vroeger zijn niet meer. Het moet allemaal crossover-achtig, en terreinwaardigheid en eenvoudig te demonteren mechaniek is van secundair belang. Op asfalt moet het ding goed presteren, zo ook de Renegade.

Asfalt

En doet ie dat ook een beetje? Dat vroegen de mensen bij het Spaanse km77.com zich af en onderwierpen in 2015 een Jeep Renegade 1.6 MultiJet 120 CV 4×2 aan hun reguliere testwerk. Alles prima, totdat ze een remtest uitvoerden vanaf 135 km/h. De tester zag de blauwe lucht verdwijnen en zag ineens alleen maar asfalt. Verbaasd door het voorval filmden de auto van buiten bij het remmen, en wat bleek? De auto tilde zijn hele achterkant op van de grond! Zie de beelden hieronder.

Exemplarische fout?

Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus belden ze hun vertegenwoordiger van FCA (Fiat Chrysler Automobiles) die het euvel afdeed als een exemplarische fout. Het zou te maken hebben met een fout in de remdrukverdeling. Ok, kan gebeuren. Totdat het Spaanse magazine vorige maand opnieuw een Europese Renegade testten, dit keer een 2.0 MultiJet 140 4×4. En het probleem bleek er, zij het wat afgezwakt, nog steeds te zijn!

jeep-renegade-remprobleem-2

Loskomen achterwielen Renegade (bron: video 77km.com)

FCA heeft inmiddels een officieel statement uitgebracht

The Jeep Renegade, which features Electronic Roll Mitigation and Electronic Stability Control as standard equipment, meets or exceeds all mandated safety requirements. The Company is investigating the circumstances surrounding these demonstrations.

Oftewel: de auto voldoet aan alle verplichte veiligheidseisen, en Jeep is het voorval aan het onderzoeken. Ondertussen zijn er natuurlijk journalisten op gedoken, en is er nog een andere video gevonden door Jalopnik, waarin twee Italiaanse testers de Renegade van de grond krijgen (9m38s).

Het lijkt er op dat er toch echt iets aan de hand is, al zijn de auto’s door alle veiligheidsprocedures gekomen. Wellicht is het op te lossen met een software-update, maar waarom is dat niet na de eerste keer al opgelost? Hoor jij ook een terugroepactie aankomen? Wordt ongetwijfeld vervolgd…