Om de stad Utrecht te laten voldoen aan Europese luchtkwaliteitsnormen wil Frits Lintmeijer (Groenlinks), Wethouder Verkeer, per 1-1-2015 een milieuzone voor personenauto’s invoeren, waardoor veel auto’s straks een groot gedeelte van de Domstad niet meer in mogen.

Om precies te zijn: alle diesels die niet voldoen aan Euro 4 of hoger (auto’s tot bouwjaar 2005) en benzineauto’s die niet voldoen aan Euro 1 of hoger (tot bouwjaar 1992).

De Gemeente Utrecht wil de besluitvorming rond een milieuzone eind dit jaar afgerond hebben. De maatregel stuit echter op veel protest van onder meer de ANWB en Bovag en zij overwegen dan ook in beroep te gaan.

Het is dus nog alles behalve zeker of en hoe deze milieumaatregel doorgang vindt. In Amsterdam is een vergelijkbaar initiatief in 2008 door de kamer van tafel geveegd.

AutoWeek interviewt wethouder


(Update 31 mei)

Check zelf je auto

Je kunt op autoverbod.nl checken of jouw auto de milieuzone nog in mag als de regels zoals ze nu bedacht zijn van kracht worden. Volgens deze site zijn tot nu toe 89% van de kentekens die zijn ingevoerd tot paria verklaard. Van alle 2071 mensen die tot nu toe hun kenteken op de website invoerden, mag slechts 11,2% de stad nog in.

Update 1 mei 2015: Je kunt hier checken of je de binnenstad in mag: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/milieu/luchtkwaliteit/milieuzone-utrecht/kentekencheck/

Duits voorbeeld

In Duitsland hebben de autoriteiten al langer ‘Umweltzones’ ingevoerd in veel steden. Om in het centrum van deze steden te mogen rondrijden moet je een sticker aanschaffen waarbij je stickerkleur moet overeenkomen met die van de milieuzone, anders mag je er niet in. Deze kleur wordt bepaald door de uitstoot van je auto. Volgens de ADAC, de Duitse ANWB, hebben deze milieuzones voor personenauto’s echter weinig effect.

Milieuzone Utrecht