Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Het paradepaardje van VVD-minister Schultz van Infrastructuur en Milieu galoppeert vanaf vandaag trots over ’s lands wegen. Op het moment dat je dit leest mag je op een deel van de snelwegen in Nederland namelijk 130 kilometer per uur rijden.

De verhoging van de maximumsnelheid geldt vooral op wegen in het noorden en het zuiden van het land. In de Randstad verandert weinig, zie ook het kaartje hieronder. Op de superbrede A2 mag nog geen 130 worden gereden vanwege luchtvervuiling en geluidshinder. De minister liet in juli echter weten dat de maximumsnelheid tussen Maarssen en Vinkeveen wat haar betreft wel omhoog kan in de nachtelijke uren. Ze verwacht dat dit binnenkort geregeld kan zijn.

Naast trajecten waar 130 kilometer per uur is toegestaan, zijn er ook wegen met een variabele maximumsnelheid en wegen met limieten van 80, 100, of 120 kilometer per uur. Verkeersexperts vrezen hierdoor voor verwarring. Zo zouden automobilisten snel te hard gaan rijden omdat ze het niet meer snappen. Schultz wuift die kritiek weg. “Ik denk dat het een kwestie is van een paar dagen wennen”, zegt ze tegen persbureau Novum. Experimenten hebben volgens haar ook uitgewezen dat het wel meevalt met de onduidelijkheid.

Update juni 2017:

Waar mag je 130 (Rijkswaterstaat)

Waar mag je 130 in Nederland in 2017 (bron: Rijkswaterstaat)

Mindere luchtkwaliteit en meer inkomsten

Natuurlijk vinden we het prettig om door te kunnen rijden waar het kan. Maar je kunt deze maatregel ook kritisch bekijken. Als de Nederlandse automobilist harder gaat rijden zullen ze ook meer brandstof verbruiken, dat is gewoon een natuurkundig feit. Meer brandstofverbruik leidt tot Minister Schultz niet tot meer vervuiling, maar dat is natuurlijk gewoon een kwestie van je ogen dicht doen en vingers in de oren stoppen, net als kleine kinderen vaak doen. Je verbruik neemt op hogere snelheid gewoon exponentieel toe wat zorgt voor meer CO2-uitstoot. Je rijdt dan minder kilometers met je tank brandstof en daardoor moet je vaker tanken. Dat leidt vervolgens weer tot hogere belastinginkomsten, wat natuurlijk weer goed is voor het begrotingstekort.

Zorgen over slechte doorstroming

Verkeersdeskundige Ben Immers van de TU Delft sprak in het AD van een wildgroei aan maximumsnelheden. Naast een toename aan hardrijders verwacht hij een slechtere doorstroming van het verkeer. Door de wisselende snelheden ontstaan volgens hem schokgolven.

Schultz onthulde gisteren het eerste 130-bord langs de A4 bij de Belgische grens. Afgelopen nacht zijn de overige tweeduizend borden ontsluierd zodat de politie ons naar hartelust op de bon mag slingeren als we even niet meer snappen hoe hard we ergens mogen. En dat leidt dan weer tot extra inkomsten voor de staat.

Ben je nog steeds voorstander van “130 km/u”?

Via: nrc.nl