Het wordt aan alle kanten gestimuleerd: het nieuwe rijden. Vroeg opschakelen, weinig toeren maken, vroeg van het gas af etc. Het gevolg? Je auto rijdt zuiniger, en dat is beter voor je portemonnee en het milieu.

Maar is het nieuwe rijden in alle gevallen eigenlijk wel zo verstandig? Niet als je nagaat dat de verbrandingsmotor, die nog steeds in zo’n beetje alle auto’s ligt (elektrische auto’s uitgezonderd), gebouwd is volgens het principe dat hij goed warm moet worden. Een motor die regelmatig toeren moet maken reinigt zichzelf ook. Als je continu korte ritjes maakt, steeds vroeg opschakelt en de motor nooit lekker toeren maakt, zal hij nooit goed op temperatuur komen.

Als je het zuinige rijden tot in het extreme uitvoert kun je dan ook allerlei vreemde verschijnselen in je motor terugvinden, met als hoofdthema: vervuiling. Dat is ook precies wat motorrevisiebedrijf Carrec Technocenter steeds vaker tegenkomt, ook bij dealeronderhouden auto’s.

Met name moderne diesels zijn gevoelig voor vervuiling, doordat de EGR-klep vervuild raakt, maar ook benzinemotoren moeten regelmatig flink warm worden, anders kan het vocht in de olie niet verdampen. Dan vormt zich sludge in de olie (zie foto boven), en dat vermindert de smerende werking aanzienlijk. Dit kan op den duur leiden tot reparaties die een stuk duurder uitvallen dan de brandstof die je hebt uitgespaard met zuinig rijden!

Het motto van deze post is dan ook: geef regelmatig je automotor eens een verwenbeurt door hem eens lekker toeren te laten maken. Even netjes warmrijden en dan het gas er op!