Met al dat 300+ pk-geweld van de Mercedes A45 AMG, de BMW M135i xDrive en de Audi S3 Sportback steekt de toch niet onbedeelde Volvo V40 T5 een beetje schril af met ‘slechts’ 254 pk’tjes. Dat dacht Volvo-tuner Heico ook, en de Duitsers namen een Volvo V40 Cross Country T5 AWD als basis en sleutelden er flink aan. Het resultaat: de V40 T5 HPC (High Performance Concept) met 350 pk en 510 Nm en aandrijving op alle vier de wielen, oftewel ’s werelds snelste V40.
Water-ethanol
De tuner moest wel wat trucs uit de kast halen om dit vermogen te bereiken, want zonder water-ethanol-injectie levert de opgefokte 2.5 liter vijfcilinder maximaal 320 pk. Dit systeem kan door de bestuurder geactiveerd worden met een knop op de middenconsole. Hiermee sprint de Zweed in 5,6 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid komt uit op 265 km/h. Heico legde de V40 bovendien 3 centimeter dichter boven het asfalt, en schroefde uiteraard 19-inch lichtmetaal onder de V40 T5 HPC.
Video
Heico plaatste wat video’s op Facebook, de kwaliteit hiervan laat wat te wensen over, maar het beweegt en maakt geluid, en dat is in dit geval de moeite waard.
Polestar praat over 300+ pk. Zonder toevoeging van wat dan ook.Hoe zit dat dan?
En die uitvoering zal er, gezien de media, wel komen ook. Overigens, al die bakken
pk”s zijn schitterend, maar vooral als imago-booster. (Kijk in het verleden maar naar de Golfjes. (Paar andere velgen, rode grille en je hebt (bijna) je GTI. Niets mis mee overigens.
Deze Heico V40 T5 HPC haalt ook 320 pk, zonder water-ethanol-injectie. In de C30 Polestar conceptcar haalde Polestar overigens 405 pk en 510 Nm uit het T5 blok. Het is maar hoeveel je er aan verandert. De C30 Polestar kreeg een grotere intercooler, een andere turbo (KKK26), aangepaste zuigers en een andere nokkenas voor het inlaattraject.