Autoweek liet hun ‘A-team’, oftewel een wisselende groep betrokken lezers die aangegeven hebben dat ze graag wat voor het autoblad zouden willen betekenen, aantreden om eens met de nieuwe Seat Leon III te rijden. Seat Nederland had natuurlijk geen schraapversie klaargezet, maar een 140 pk sterke 1.4 TSI in de FR-uitvoering. De FR-uitvoering is behoorlijk aangekleed en met 25.650 euro scherp geprijsd als je hem tegenover een vergelijkbare Golf zet, de auto waarmee de Spanjaard een groot aantal onderdelen deelt. De Leon moet echter het actieve cilinderuitschakelingssysteem ACT van de Golf missen, waardoor hij (op papier) meer verbruikt dan zijn duurdere concernbroertje en daarom in 2013 in de hoogste bijtellingscategorie valt. De door een van de Autoweek A-teamleden genoemde 14%-bijtellingsuitvoering van de Seat Leon is nog even niet in zicht. Daarvoor moet je bij broer Volkswagen zijn, in de vorm van de Golf BlueMotion. Maar wat niet is kan nog komen. Bekijk de video hieronder.
Seat Leon III |
Volkswagen Golf 7 |
|
Uitvoering | 1.4 TSI FR | 1.4 TSI ACT Highline |
Vermogen | 140 pk / 4500 tpm | 140 pk / 4500 tpm |
Koppel | 250 Nm / 1500 tpm | 250 Nm / 1500 tpm |
CO2-uitstoot | 119 g/km | 112 g/km |
Verbruik gem. | 5,2 l/100km | 4,7 l/100km |
Acceleratie | 8,2 s | 8,4 s |
Topsnelheid | 211 km/u | 212 km/u |
Nieuwprijs | € 24.690 | € 27.090 |
Bijtelling | 25% | 20%* |
* Mits op kenteken gezet voor 1-1-2014