Ondanks dat Tesla’s oprichter Elon Musk waterstof “ongelooflijk stom” vindt om auto’s op te laten rijden heeft een 19-jarige Groninger een Tesla Model S voorzien van 700 km extra bereik…. dankzij waterstof.

Max Holthausen komt uit een echte ondernemersfamilie en heeft zich niet laten weerhouden door mensen die zeggen dat iets niet kan of stom is. Max kwam op het idee om een brandstofcel in een Tesla Model S te bouwen. Zo’n “Fuel Cell” genereert stroom met behulp van waterstof en lucht tijdens het rijden, waardoor de Tesla Model S in totaal 1100 km ver komt. De “Hesla” noemt hij hem, waarbij de H staat voor waterstof, Holthausen en Hoogezand, de plaats waar het bedrijf van zijn familie gevestigd is.

Gehacked

Door onder het rijden de auto op te laden komt er bij de 400 km actieradius van de Tesla nog eens 700 km bij. Het is gelukt door de supersnelle elektrische auto te laten geloven dat er nog een andere energiebron in de auto aanwezig is. In feite is het systeem van de Californische autofabrikant dus gehacked, wat natuurlijk enorm knap is. Wat ook knap is: de Model S rijdt op groene waterstof die wordt gemaakt met de stroomoverschotten van zonnepanelen en windmolens. Het tanken duurt maar 3 minuten en als reststof komt er alleen 100% zuiver water uit de auto. Ideaal zou je zeggen. Het ei van Columbus?

Hesla: brandstofcel in Tesla Model S

Brandstofcel in Tesla Model S

Kip-ei

Bijna. Dat je bagageruimte in moet leveren (voorin voor de brandstofcel en een klein beetje achterin voor de waterstoftank) is tot daar aan toe. Nee, de kosten zijn een flink struikelblok, want samen met de gebruikte Tesla van 80.000 euro kost de auto na de ombouw zo’n 150.000 euro. De grootste ontmoediging is momenteel echter dat je maar op 3 plaatsen in Nederland waterstof kunt tanken, namelijk Helmond, Rhoon en Arnhem. Maar er er wordt gewerkt aan locaties in Groningen, Leeuwarden en Assen (door de Holthausen-groep), Utrecht en Den Haag.

Er is heel veel aandacht geweest over de hele wereld voor de #Hesla. Een tweede exemplaar is al gebouwd, maar ondertussen houdt het bedrijf zich bezig met het ombouwen van professionele voertuigen op diesel naar elektrisch en/of waterstof.

Gestolen

Update 14-7-2018: Dat Holthausen in de software van Tesla zit te hacken vindt de autofabrikant niet zo leuk. Daarom beschouwt Tesla de auto inmiddels als ‘gestolen’. (bron)