Je hoort regelmatig in het nieuws dat hackers er in geslaagd zijn om een bepaalde website te hacken. Chiptuners zijn ook een soort hackers, ze proberen immers de beveiliging van motorregelapparaten (ECU) te kraken. Maar als er een belangrijke ECU wordt gehacked dan blijft dat binnen de chiptuningwereld.

Belangrijk nieuws

Het kraken van een ECU van Bosch, de MD1/MG1 of MDG1 eerder dit jaar is echter best wel belangrijk nieuws geweest in de tuningwereld. Deze ECU wordt namelijk gebruikt bij een shitload aan recente autotypes. Kennelijk had Bosch de moeite genomen om het apparaat goed te beveiligen, want het heeft best even geduurd voordat deze te kraken was. Logisch, want je wilt als fabrikant een bepaalde motor met een door jou vastgesteld vermogen in de markt zetten, ofwel om de levensduur te garanderen, danwel vanwege marketingtechnische redenen.

Maar hij is dus gekraakt. Het gevolg is dat o.a. de volgende motoren te tunen zijn:

De tool die sinds een paar maanden het mogelijk maakt om de Bosch MDG1 te tunen heeft zich over de chiptuners als een olievlek verspreid. Nu is het een kwestie van tijd voordat de heren* chiptuners met ECU-remaps komen voor de modellen door testauto’s te tunen. Het mooiste is natuurlijk als dat via de OBD-poort kan, maar dat is niet altijd mogelijk.

Voorbeeld: 1.5 TSI

Tuner Rica meldt bijvoorbeeld dat ze de Audi 1.5 TFSI (zie foto) hebben getuned van 150 pk/250 Nm naar 181 pk en 333 Nm. Dat is een toename van 31 pk en 83 Nm. De ECU wordt via de nieuwe benchmethode getuned, d.w.z. de ecu moet uit de auto gehaald worden, maar hoeft niet open.

RICA

Standaard >>  150 pk / 250 Nm
Rica Stage 1 >> 181 pk / 333 Nm (+31 pk / + 83 Nm)
€ 586,85 incl. btw
Vermogenscurve chiptuning vag 1.5 TSI

Vermogensgrafiek VAG 1.5 TSI zonder en met chiptuning

Het is natuurlijk de vraag hoeveel van deze extra pk’s al in het blok zaten, want moderne turbomotoren leveren op de rollenbank vaak al meer vermogen dan de fabriek opgeeft, maar je zult het zeker gaan merken. Alleen moet je VAG-dealer er niet achter komen, want zeg dan maar “auf nimmer wiedersehen” naar je fabrieksgarantie. En een tuner die onderdelen vervangt onder garantie als er iets kapot gaat door tuning moet nog gevonden worden, ondanks mooie verhalen.

* Dames mogen zich melden natuurlijk