Het blijft een kat- en muisspelletje tussen de autofabrikanten en de chiptuners: het beveiligen van het motorregelapparaat (ECU) tegen ongewenste aanpassingen. En nu hebben de chiptuners weer eens een kleine overwinning behaald.
Tegenwoordig is iedere auto voorzien van een ECU. Deze computer regelt o.a. het ontstekingstijdstip (benzine), de inspuiting en bij turbomotoren de turbodruk. De software op deze ECU kun je tunen (vermogen verhogen), en de motoren van VAG (Volkswagen, Audi, Seat en Skoda) zijn hierbij populaire chiptuningslachtoffers; er zijn er veel van, en hun berijders zijn vaak “sportieve” bestuurders die wat meer willen.
ODB2-stekker
Dit tunen wil je natuurlijk doen via de OBD2-diagnosestekker, dat geeft het beste resultaat en is uiteindelijk het makkelijkst toepasbaar. Tot nu toe was het Duitse concern succesvol in het weren van ongewenste praktijken via deze diagnosestekker in hun nieuwste MQB-modellen. Het is een leverancier van chiptuningtechnologie echter nu toch gelukt om de OBD2-toegang van de nieuwste TDI- en TSI-motoren van Volkswagen (en dus ook Audi, Seat en Skoda) te kraken. Nu kan er via de diagnosestekker getuned worden.
Het zou gaan om de volgende motoren:
1.4 TSI: VW Polo GTI 2014 en Tiguan 1.4 TSI etc.
1.2 TSI & 1.4 TSI MQB-platform
1.6 TDI & 2.0 TDI MQB-platform
3.0 TDI Biturbo SQ5
3.0 TFSI 8.4 en 8.5 ECU.
4.0 TFSI S6/S7/S8/A8 & RS6
Voorheen was tuning van deze motoren vaak wel mogelijk, maar moest er of een externe computer (piggyback ECU) aan te pas komen om het vermogen een boost te geven, of de hele ECU moest uit elkaar gehaald worden om daar contact te maken met de printplaat, en dat blijft natuurlijk gedoe.
Nu de toegang gekraakt is, kun je verwachten dat de chiptuningmogelijkheden bij de verschillende tuners worden uitgebreid. Lees hier meer over chiptuning.