In plaats van sjoemelsoftware te ontwikkelen komt Audi nu met een stukje techniek waar we wel wat aan (gaan) hebben: Time-to-green.

Het Duitse merk met de 4 ringen laat Amerikaanse Audi A4- en Q7-modellen (geproduceerd vanaf juni 2016) die zijn uitgerust met Audi connect communiceren met verkeerslichten. Dat wil zeggen dat bestuurders op hun Audi virtual cockpit of head-up display zien of het volgende licht op groen staat als ze daar aankomen. Wanneer het licht nog op rood staat, telt de auto af tot groen, zodat de bestuurder weet dat hij het gas los kan laten. Leuke techniek, die de bestuurder uitnodigt tot beter anticiperen, waardoor hij relaxter en zuiniger kan gaan rijden. Of je hebt gewoon een fantastische start bij een ordinaire straatrace, dat kan natuurlijk ook…

Time-to-Green

Deze nieuwe functie van Audi heet Time-to-Green en werkt nu al in Las Vegas (zoals je kunt zien in de video), maar wordt in de nabije toekomst uitgerold over meerdere Amerikaanse steden. De techniek hierachter noemen we de “Vehicle-to-infrastructure” technologie (V2I), waarbij in de toekomst auto’s ook informatie terug gaan sturen. Nu zenden lokale verkeerscentra hun verkeerslichtinformatie naar Audi-partner Traffic Technology Services (TTS), dat de informatie geschikt maakt voor verzending naar de boordcomputers van de genoemde Audi-modellen. Dit gebeurt real time via een snelle internetverbinding.

Audi A4 met Time-to-green bij stoplicht Las Vegas

Audi A4 met Time-to-green bij stoplicht Las Vegas

Europese introductie

Audi wil de technologie ook naar Europa brengen (in Berlijn, Ingolstadt, Garmisch-Partenkirchen en Verona zijn al proefprojecten geweest), maar loopt daarbij tegen het feit aan dat er geen datastandaarden zijn voor digitaal infrastructuurmanagement. “In Europa worden verschillende soorten verkeerstechnologie gebruikt, omdat de infrastructuur lokaal en decentraal is ontwikkeld”, aldus Michael Zweck, projectleider van Audi Traffic Light Information. “We werken eraan om de data te harmoniseren. Als dat is afgerond, kunnen we Traffic Light Information ook in Europa lanceren.” Kan wel even duren dus.

Brandstofbesparing

Proefprojecten in Europa hebben laten zien dat bestuurders beter anticiperen als ze informatie hebben over verkeerslichten en dat komt de doorstroom ten goede. “In onze tests daalde het aantal auto’s dat volledig tot stilstand moest komen in het verkeer met 20 procent”, verklaart Zweck. “Dit bespaarde de bestuurders niet alleen tijd, maar ook brandstof. In ons proefproject verbruikten de auto’s zo’n 15 procent minder.” Als auto’s in de toekomst ook terug gaan communiceren “weten” stoplichten hoeveel auto’s er voor staan, en hebben ze meer informatie om de doorstroom te bevorderen.