Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Afgelopen week vond ik een “Donkervoort” in mijn brievenbus. Een nieuw boek over Donkervoort welteverstaan, met als ondertitel “Een biografie over ondernemerschap, tegenslag en heel veel pk’s”.

Het mag dan wel een biografie heten, auteur Koos Woltjes (oud journalist en autoliefhebber) vertelt in het 207 pagina’s tellende werk vooral het verhaal van het merk Donkervoort, de Nederlandse autobouwer. Maar dan wel bekeken vanuit de visie van Joop Donkervoort, het jongetje dat zijn droom realiseerde en dankzij zijn passie en doorzettingsvermogen zijn bedrijf liet groeien tot een wereldwijd gerespecteerde fabrikant van bijzondere sportauto’s.

Donkervoort boek

Passie

Het verhaal begint op het moment dat Joop als 16-jarige puber voor het eerst de Caterham Seven in het echt ziet. Hij is helemaal weg van het model, maar ziet tegelijk ook allerlei verbeterpunten. Hiermee is de basis van Donkervoort gelegd.

Je wordt als lezer vervolgens meegenomen in de ontwikkeling van de modellen: van een aangepaste Caterham die in de achtertuin van huize Donkervoort in Tienhoven werd gefabriceerd, via de eerste Donkervoort-modellen met Ford- en later Audi-motoren, tot aan de hoogtechnologische productie van de huidige, nog steeds met de hand gebouwde, D8 GTO in Lelystad. Het zijn allemaal compromisloze auto’s: weinig gewicht, veel pk’s en geen elektronische beschermengelen.

De voortdurende hang naar verbetering, in combinatie met de compromisloze instelling leverden Joop, en dus ook het merk, betrokken (internationale) klanten op, een eigen raceklasse en veel respect van andere autofabrikanten, waaronder Porsche en met name Audi.

Niet altijd makkelijk

Met de groei van naar een volwaardige fabrikant van exclusieve sportauto’s met een internationale klantenkring kom je voor uitdagingen te staan. Donkervoort heeft het daarbij, zo blijkt uit het boek, zeker niet altijd makkelijk gehad. Er moesten naast technische uitdagingen als typegoedkeuringen ook zakelijke uitdagingen overwonnen worden; van motorenleveranciers die hun eigen plan trekken via Italiaanse maffia die een Godfather-achtige manier van zakendoen er op nahoudt, tot aan een afgeketste deelname van een grote auto-importeur (inclusief beursgang) en een inval van de FIOD aan toe.

Ook de verhuizingen van Tienhoven naar Loosdrecht, en vervolgens naar Lelystad hebben wat voeten in de aarde gehad, en dan doel ik met name op de medewerkers die het bedrijf verlieten omdat ze niet mee wilden naar de nieuwe locaties. Het zijn zakelijke beslissingen die genomen moesten worden om verder te komen tot het bedrijf wat het nu is: zelfstandig, bescheiden en zonder compromissen waarin inmiddels ook de kinderen van Joop, zoon Denis en dochter Amber, een belangrijke rol spelen.

Leesvoer

De auteur verklaart in het nawoord dat hij een boek heeft willen schrijven dat moest lijken op een geschreven Discovery Channel-documentaire. Dat betekent dat je als lezer af en toe even moet schakelen van de chronologisch verhaallijn naar thematische hoofdstukken die dan weer in een andere periode kunnen spelen. Ook moet je je als lezer beseffen dat alles uit vanuit de ogen van Joop Donkervoort zelf is beschreven, en er dus niet altijd objectief naar de gebeurtenissen gekeken wordt.

Maar het maakt het boek er niet minder om. Integendeel, “Donkervoort” is leuk leesvoer, en als je maar een beetje benzine in je aderen hebt stromen dan lees je het boek net als ik in 1 adem uit. Ik kan het dan ook van harte aanbevelen, en wellicht krijg je dan net als ik een nog grotere sympathie voor het oer-Hollandse automerk.

Waar te koop?

Donkervoort wordt uitgegeven door Haystack, kost €24,50 en is te koop bij de bekende (online) boekhandels, zoals bij bol.com

Foto boven artikel: © Filip Meutermans