Waarom is Max Verstappen zo goed in de regen? Dat vragen velen zich af, ook zijn concurrenten. Vorig jaar etaleerde hij zijn enorme talent al tijdens de F1-race van Brazilië, toen het water met bakken uit de lucht kwam. Hij passeerde de ene na de andere ervaren coureur alsof het niks was en reed van P16 naar de 3e plek. Tijdens de Grand Prix van China, die afgelopen zondag startte in halfnatte omstandigheden, werd eens te meer duidelijk dat de jonge Nederlander tot de allergrootste coureurs (Senna, Schumacher) behoort als het aankomt op een potje sturen in de regen. Wederom passeerde de Monegask vele concurrenten alsof het een computerspelletje was, om vervolgens wederom podium te pakken vanaf de 16e stek. Dat is geen toeval meer.

Natte racelijnen

Maar hoe kan het dat Max zo veel sneller is in dergelijke omstandigheden dan de meeste andere coureurs in het F1-veld? Het korte antwoord: weten waar de grip ligt en waar niet. Oplettende kijkers konden in Brazilië 2016 al zien dat hij tijdens de opwarmronde achter de safetycar als enige als een gek de grip aan het proberen was.

Max Verstappen Brazilië achter safetycar

Max Verstappen zoekt grip achter safetycar in Brazilië

Waar andere coureurs vervolgens in de regen de gangbare ideale lijn reden, wist Verstappen als geen ander waar de grip lag in natte omstandigheden en reed andere racelijnen (waar geen rubber ligt, vooral buitenom) op een weergaloze manier. Deze vaardigheid heeft hij opgedaan in zijn kartverleden, toen hij met gladde banden (slicks) in de regen moest rijden.

Scott Mansel van het Engelse racekanaal Driver61 heeft het verder voor je geanalyseerd in een video.