Op 28 maart om 17 uur is het zover, dan wordt de eerste F1 Grand Prix van 2021 verreden op het circuit van Bahrein. Het reizende circus zal vervolgens nog liefst 22 circuits aandoen, waaronder Zandvoort op 5 september. Natuurlijk is er een onzekere factor, namelijk “het C-woord”, maar alles lijkt er op dat dat door de vaccinaties tegen de zomer een veel kleinere rol gaat spelen dan nu.

We zullen dit jaar geen grote wijzigingen zien aan de auto’s, ze lijken nog grotendeels op de bolides uit 2020. De compleet nieuw ontworpen auto’s zijn uitgesteld tot 2022. Toch zijn er een aantal nieuwe regels die, ook achter de schermen, aardig wat aanpassingsvermogen van de teams vereisen voor dit seizoen. Hopelijk zorgen ze ook voor wat meer spanning in de top van kampioenschap. Want hoe knap het ook is dat Mercedes al 7 jaar dominant is, het is niet echt spannond.

Minder windtunneltesten voor topteams

Er is nu voor 2021 een interessante regel geïntroduceerd, die de komende jaren, naast budgetplafonds, een grote rol moet gaat spelen om de teams dichter bij elkaar te brengen. Als je het goed doet in het kampioenschap dan mag je vanaf 2021 namelijk minder windtunneltesten en CFD-tijd (Computational Fluid Dynamics = computersimulaties) spenderen dan als je minder presteert. De nummer 5 is voor 2021 als middenmoter (Renault) gekozen als ijkpunt op 100%. Dit staat voor 2021 gelijk aan 40 windtunnel runs per week gedurende de 6 toegestane aerotestperiode’s (ATP’s). Ik heb hieronder de eindstand van 2020 ingevuld in het aantal windtunnel-runs. Mercedes mag er dus maar 36 per week doen en Williams 45. De topteams zullen efficiënter met hun tijd moeten omgaan, want de limiet geldt tegelijk voor het huidige seizoen én de ontwikkeling van de auto van 2022, die radicaal anders wordt.

Op 30 juni, vlak na de Franse Grand Prix wordt er opnieuw geijkt met de stand van dat moment. Voor 2022 en verder wordt het verschil groter, wat een nivellerend effect zou moeten hebben.

Kampioenschap positie Windtunnel runs 2021 Windtunnel runs 2022-2025
1 Mercedes 90% (36) 70% (28)
2 Red Bull 92.5% (37) 75% (30)
3 McLaren 95% (38) 80% (32)
4 Racing Point 97.5% (39) 85% (34)
5 Renault 100% (40) 90% (36)
6 Ferrari 102.5% (41) 95% (38)
7 AlphaTauri 105% (42) 100% (40)
8 Alfa Romeo 107.5% (43) 105% (42)
9 Haas 110% (44) 110% (44)
10 Williams 112.5% (45) 115% (46)

Spannender?

Zal de dominantie van Mercedes dit jaar eindelijk écht uitgedaagd worden? De teams moeten efficiënt met hun middelen omgaan, te meer er ook een budgetcap van 145 miljoen dollar ingesteld is, die komende jaren ook omlaag gaat. Maar het gaat er om hoe teams de beschikbare tijd besteden.

Je kunt analyseren wat je wilt, tijdens de kwalificatie om 16:00 op zaterdag 27 maart zal het pas echt duidelijk worden hoe de kaarten geschud zijn. Game on!

Afbeelding: Adobe Photo Stock