Terwijl de meeste mensen op de hoogte zijn van het feit dat autofabrikanten sjoemelen met uitstootcijfers ontgaat velen dat een ander schandaal in de autowereld al 13 doden en vele gewonden heeft gekost. And counting.
Granaat
Wie het gemist heeft: door een productiefout kunnen er bij het ontplooien van bepaalde types van airbags van Takata (leverancier van airbags) in het ergste geval metalen onderdelen vrijkomen die zich door het kussen boren en levensgevaarlijke verwondingen kunnen veroorzaken. Als je deze pech hebt, is het effect vergelijkbaar met een granaat die afgaat in je stuur. Het defect veroorzaakte al zeker 13 doden en vele gewonden, terwijl nog tientallen andere overlijdens onderzocht worden. De meeste slachtoffers vielen er onder Honda-rijders, veelal door genegeerde terugroepacties. Foto’s van slachtoffers zijn er genoeg als je even gaat Googlen, maar de beelden zijn te gruwelijk om hier te plaatsen.
Latere generaties van de airbags van het merk kunnen scheuren en dan doen ze natuurlijk hun werk niet of niet goed.
Miljoenen auto’s
Het probleem werd al in 2004 ontdekt door de Japanse fabrikant, maar in de doofpot gestopt. In 2013 kwam de affaire aan het licht maar ondertussen is het aantal getroffen voertuigen de 50 miljoen ver voorbij. Hoewel er al miljoenen auto’s terug zijn geroepen rijden er nog talloze rond met de gevaarlijke airbags. Dit schandaal is nog lang niet afgelopen. In de VS alleen zijn al 34 miljoen wagens betrokken, waar de NHTSA een compleet overzicht geeft. In Europa is vergelijkbare informatie moeilijker te vinden. Hieronder staat alvast een niet volledige(!) lijst van merken en modellen die in Europa verkocht zijn en met de bewuste probleemairbags zijn uitgerust. Vele betrokken autobezitters zijn al op de hoogte, maar in geval van twijfel raad ik zeker aan de importeur te contacteren.
Audi
- A3 2005-2013
- A4 Cabriolet 2006-2009
- Q5 2009-2012 + 2015
- Audi A5 Cabriolet 2010-2011
BMW
- 3-Serie vierdeurs 2000-2011
- 3-Serie break 2000-2012
- 3-Serie coupé en cabriolet 2002-2013
- M3 2001-2013
- 5-Serie en M5 2002-2003
- X5 2003-2004, 2007-2013
- X3 2007-2010
- 1-Reeks Coupé en Cabrio 2008–2013
- M3 2008–2011
- X6 2008–2014
- X1 2013–2015
Cadillac
- XTS 2015
Dodge
- Ram 2003–2008
- Charger 2005–2010
- Challenger 2008–2010
Ford
- Ranger 2004–2006
- GT 2005–2006
- Mustang 2005–2014
Ferrari
- California 2009-2011
- 458 Italia 2010-2011
- GTC4Lusso 2016-
- 2016 Ferrari FF
- 2016 Ferrari California T
- 2017 Ferrari California T
- 2016 Ferrari 488 GTB/488 Spider
- 2017 Ferrari 488 GTB/488 Spider
- 2016 Ferrari F12/F12tdf
- 2017 Ferrari GTC4 Lusso
Honda
- Accord 2001–2007
- Civic 2001–2005
- CR-V 2002–2011, 2016
- Civic Hybrid 2003–2005
- Jazz 2009–2014
- Insight 2010–2014
- CR-Z 2011–2015
Lexus
- SC430 2002-2010
Mazda
- Mazda 6 2003-2008
- RX-8 2004–2008
Mercedes
- C-Klasse 2005–2011
- SLK 2007–2008
- Sprinter 2007–2014
- 2016 Mercedes-Benz Sprinter
- GL 2009–2012
- M-Klasse 2009–2011
- R-Klasse 2009–2012
- E-Klasse 2010–2011
- GLK 2010–2012
- SLS AMG 2011–2014
- 2016 Mercedes-Benz E-Class Coupe/Convertible
- 2017 Mercedes-Benz E-Class Coupe/Convertible
Mitsubishi
- Lancer 2004-2006
Nissan
- Pathfinder 2002-2004
Opel
- Astra 2008-2009
Saab
- 9-3 2003–2011
- 9-5 2010–2011
Subaru
- Legacy en Outback 2003-2005
- Impreza 2004-2005
Toyota
- Corolla 2003-2008
- RAV4 2004-2005
Volkswagen
- Passat 2006-2010, 2012-2014
- Passat CC 2009–2014
- Golf (verschillende varianten) 2010–2014
- Eos 2012–2014
- Tiguan 2015
De Amerikaanse consumentenbond houdt een artikel bij over de voortgang, maar ondertussen komen er nog steeds nieuwe auto’s op de markt die met een gevaarlijke Takata-airbag zijn uitgerust.
Foto © ArieStudio – stock.adobe.com