Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Als je een moderne dieselauto rijdt dan zorgen allerlei technieken (common rail-inspuiting, egr-klep, roetfilter etc.) er voor dat de dieselmotor zo min mogelijk viezigheid uitstoot. Echter, deze technieken zijn kwetsbaar voor vervuiling.

Vervuilde injectoren

Vanuit milieu-oogpunt wordt er een biocomponent aan de diesel toegevoegd (tot 7%, vandaar het label B7) dat meer vocht aantrekt. Verlaging van het zwavelgehalte zorgt voor een minder goede reiniging van het brandstofsysteem en geeft kans op bacteriegroei. De injectoren en kleppen kunnen dan vervuild raken en hierdoor kan het gebeuren dat je dieselmotor minder goed presteert. Om optimaal te presteren moeten injectoren namelijk een mooi sproeibeeld genereren en geen pielstraaltje (bij wijze van spreken). Dan kan de motor minder goed gaan lopen, minder goed presteren en meer rook produceren, al kun je dat laatste slecht controleren tegenwoordig want er zit vaak een roetfilter tussen. De injectoren kunnen versleten zijn, maar vervanging daarvan kan flink in de papieren lopen. Als je klachten hebt, is Common Rail Diesel Injector Cleaner van Bardahl wel een interessante om te proberen. Het additief wordt door de Amerikaanse fabrikant namelijk aanbevolen bij genoemde problemen. Concurrenten Forté en Wynn’s bieden ook dergelijke producten.

Flesje Bardahl Common Rail Diesel Injector Cleaner

Flesje Bardahl Common Rail Diesel Injector Cleaner

Testkandidaat: 1.6 common rail diesel

Allereerst wil ik duidelijk maken dat deze test niet gesponsord is. Mijn eigen Volvo C30 D2 uit 2010, die met 215.000 km op de teller al aardig ingereden is, presteerde op een gegeven moment niet zo lekker. Hij had ook regelmatig stil gestaan vanwege het feit dat er een tijdje een 2e auto bij huize Carblogger stond. En stil staan is niet goed voor een auto. Daardoor trok de Belgische Zweed minder goed, begon een beetje te nagelen en reed niet meer zo zuinig. De D2 van Volvo van die generatie is trouwens een 8-kleps 1.6 common rail diesel met 115 pk/270 Nm van Ford/PSA, die je ook terugvindt in veel modellen van Ford, Peugeot en Citroën.

Volgens Bardahl zou een behandeling met deze dieseltoevoeging (additief) moeten zorgen voor:
1) Reiniging en bescherming van het complete injectiesysteem
2) Verlaging van het brandstofverbruik
3) Verbetering van acceleratie
4) Verhoging van het smerend vermogen van de brandstof en verwijdering van water (condens) uit de brandstof.
5) Vermindering van het motorlawaai
6) Vermindering van de uitlaatrook. Vooral geschikt voor de modernere motoren (TDI, HDI, CDI etc.).

De importeur heeft ook een interessante video er bij gemaakt:

Bardahl Common Rail Injector Cleaner proberen kost daarentegen slechts 25 euro, kun je zelf doen en is ook bij bol.com verkrijgbaar (gratis verzending). Het proberen waard dus.

Werkwijze

Bardahl adviseert bij genoemde klachten om de tank zo ver mogelijk leeg te rijden, het additief in de brandstoftank te gieten en vervolgens 20 liter diesel te tanken en dat (bijna) op te rijden. Zo gezegd, zo gedaan. Ik moest toevallig naar Gent (België), dus ik kon mooi een flink eind rijden op deze halve tank brandstof. Het goedje werkt het beste als de motor lekker warm is, dus ik heb een aantal kilometers de motor toeren laten maken door 120 km/h te rijden in de 4e versnelling in plaats van de 6e. Preventief kun je vervolgens om de 5.000 tot 10.000 km een volle tank combineren met een flesje in plaats van een halve tank. Of je kunt altijd premium diesel tanken, dat kan natuurlijk ook 😉

Resultaat

Het resultaat? Ik merkte dat de motor op het mengsel zelf al goed presteert, maar dat is natuurlijk tijdelijk. Bij de volgende tankbeurt bleef het prestatieniveau goed; de motor presteert voor mijn gevoel inderdaad wat beter en trekt wat makkelijker door in de toeren. Een eventuele vermindering van rookontwikkeling kan ik niet beoordelen, want er zit immers een roetfilter tussen en ik zie nooit rook. Wel nagelt de motor nog steeds meer dan hoort, dus wellicht toch versleten verstuivers? We gaan het zien. Qua verbruik merk ik niet veel verschil, maar dat kan ook zijn omdat ik nu wat vaker toeren maak dan voorheen. Het blijven subjectieve waarnemingen en de vloeibare monteur bestaat niet, maar ik ben van mening dat het product zijn geld waard is. Mocht je het ook eens willen proberen, dan kun je Bardahl Common Rail Injector Cleaner o.a. hier bestellen.

Update 1 maart 2019: onderzoek bij de garage heeft uitgewezen dat de verstuivers flink versleten waren. Hoewel de injectorcleaner wel iets hielp, waren de injectoren al goed heen, kenmerk van deze motor boven de 150.000 km. De verstuivers zijn vervangen door ruilverstuivers, wat een dure grap was (2000 euro!), maar het verschil is behoorlijk: betere prestaties en zuiniger. Ik ga nu zeker om de 10.000 km een flesje Injector Cleaner toevoegen om vervuiling te voorkomen.