Principes in autoland zijn er…zolang je niet met een dik pak flappen wappert. Dan gaan principes kennelijk heel makkelijk overboord.

Obees raspaardje

“Een SUV van Ferrari? Never nooit niet!” waren de laatste geloofwaardige woorden (in het Italiaans uiteraard) uit Maranello op dit gebied. Maar nu concurrenten als Porsche grof geld verdienen aan de “sport-SUV” begonnen ze daar in Italië toch te twijfelen. Kennelijk willen de rijke Chinezen, Russen en Arabieren toch graag op heuphoogte in kunnen stijgen in een obees raspaardje. Dus gaat Ferrari overstag, waarbij ze natuurlijk gesterkt worden door het feit dat aartsrivaal Lamborghini een SUV aan het ontwikkelen is, de Urus, die begin 2018 op de markt komt.

Lamborghini Urus concept

Lamborghini Urus-concept

Ook Rolls-Royce ontwikkelt een SUV, en dat wordt werkelijk een mastodont op wielen. De eerste plaatjes van de “Cullinan” zijn al geschoten op de bekende Nürburgring, het Duitse circuit waar bijna alle autobouwers het onderstel van hun nieuwste modellen testen.

Smaken verschillen, maar ik vind hem verschrikkelijk.

Rolls Royce Cullinan

Rolls-Royce Cullinan wordt getest (bron)

FUV

Ferrari noemt hun aanstaande SUV, die rond 2020 op de markt moet komen, trouwens een FUV: oftewel Ferrari Utility Vehicle. Hiermee wil het merk benadrukken dat ze toch echt een speciaal soort auto gaan ontwikkelen. Hmmm, we zullen zien. Het sterkt mij in de gedachte dat ze wel moeten maar niet geassocieerd willen worden met de SUV.

Ferrari SUV

Zo zou een Ferrari SUV er uit kunnen zien (Theophilus Chin)

Rijdersauto?

Ferrari weet immers dat een echte sportauto een laag gewicht betekent, in combinatie met een sterke motor en een laag zwaartepunt. En een SUV is dus een verkeerd uitgangspunt voor een stuurmansauto, met een hoger zwaartepunt en meer gewicht. Een SUV kan natuurlijk “goed sturen voor een SUV”, maar die uitspraak wordt tegenwoordig zo vaak gebezigd, dat je net zo goed “goed sturend voor een rijdende kathedraal” kunt opschrijven. Dat heeft net zo veel zin.