Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

De eerste SUV van Alfa Romeo: de Stelvio. Voor sommigen heiligschennis, maar het Italiaanse merk kan niet achterblijven in de SUV-gekte.

Spider-killer

Nu bijna alle sportieve merken een SUV/crossover in het programma hebben (BMW, Jaguar, Porsche) die bovendien niet onverdienstelijk verkopen kan het merk niet anders. Er moet geld verdiend worden, ook bij Alfa Romeo, en daarom werd deze SUV ontwikkeld. Dit ging naar verluidt ten koste van het ontwikkelen van de nieuwe Alfa Romeo Spider, een project dat vervolgens naar Fiat geschoven werd. Dat werd de Fiat 124 Spider, die nu samen met de Mazda MX-5 geproduceerd wordt.Alfa Romeo Stelvio Quadrofoglio

De Stelvio is trouwens niet de eerste Alfa Romeo met meer bodemvrijheid, want wie kent niet de Crosswagon Q4? Bijna niemand vrees ik…

Ferrari-genen

Ik heb er persoonlijk moeite mee, een Alfa op hoge poten. Ik associeer het merk met fijne rijdersauto’s en in de basis is een SUV daarvoor een verkeerd uitgangspunt, want hoog en zwaar in plaats van laag en licht. Dat is ook precies de reden dat Ferrari niet met een SUV zegt te komen. Maar de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio zou zo maar door kunnen gaan voor een Ferrari SUV met Alfa Romeo-naamplaatjes, want er zitten wel Ferrari-genen in de Stelvio.

Quadrifoglio

Dashboard Alfa Romeo Stelvio Quadrofoglio

Dashboard Alfa Romeo Stelvio Quadrofoglio

De Italiaan wordt, net als de Giulia, in het begin als Quadrifoglio-uitvoering gelanceerd. Dit toppunt van de Stelvio’s heeft een 2.9 V6 biturbo onder de motorkap liggen die met Ferrari-kennis ontwikkeld is. Dit motorblok levert 510 pk in Alfa’s SUV, die zijn naam te danken heeft aan een kronkelige bergpas in de Italiaanse alpen. De bergpas op wielen knalt dankzij dit powerhouse in 4 seconden naar de 100, geholpen door een 8-traps automatische transmissie. Het platform van de Stelvio (en de Giulia) is ontwikkeld door engineers die ook aan de Ferrari 458 gewerkt hebben, dus Alfa mag hardop zeggen dat hij ‘voor een SUV erg goed stuurt’, een uitspraak die elk merk tegenwoordig lijkt te bezigen.

De aandrijving vindt in principe plaats op de achterwielen, tenzij deze grip verliezen, dan schakelen de voorwielen bij. Dit systeem wordt gecombineerd met torque vectoring-technologie. Dit systeem zorgt voor optimale verdeling van de trekkracht tussen de achterwielen dankzij twee koppelingen in de achteras. Remmen gebeurt met carbon-keramische remschijven.

Normale versies?

De ‘reguliere’ motoren van de Giulia (benzine en diesels) zullen naar alle waarschijnlijkheid ook hun weg vinden naar Alfa’s SUV. Het feit dat Alfa Romeo nu eerst de QV-versie laat zien, doet het vermoeden rijzen dat we nog even moeten wachten voordat deze motoren beschikbaar komen. De Giulia onderging namelijk hetzelfde scenario: deze werd na lang wachten getoond in QV-trim op de IAA van Frankfurt in 2015, en de betaalbare uitvoeringen kwamen pas in de zomer van 2016 naar de dealers. Het modeljaar van de Stevio is dan ook ‘2018’.