Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Voor dikke dieselpk’s moest je tot voor kort gaan shoppen in het 2-liter en hoger segment. Renault introduceert echter een 1.6 dieseltje dat zich wel degelijk kan meten met een groter exemplaar. Het dCi-blok levert 160 pk en 380 Nm en dat zijn waardes waar je je niet bepaald voor hoeft te schamen. Het is dan ook de bedoeling dat deze zelfontbrander de tweeliters moet gaan vervangen.

Renault haalt deze kracht uit het relatief kleine blok met, hoe kan het ook anders, drukvulling. Om Derek Crabb van Volvo te citeren: “Het vermogen dat een motor levert, heeft niets te maken met de grootte van de motor; het gaat om de hoeveelheid lucht die je erdoorheen kunt laten stromen”. Dus heeft deze Franse zelfontbrander twee sequentieel geschakelde turbo’s om de lucht flink de motor “in te duwen”:

  • De eerste turbo heeft een lage massatraagheid, wat bijdraagt aan de trekkracht in het lage toerengebied. Dit komt een snelle acceleratie en vlotte tussensprints ten goede. 90% van de maximale trekkracht is al vanaf 1.500 toeren beschikbaar. Hierdoor reageert de motor al vanaf lage toerentallen alert op het gaspedaal.
  • De tweede turbo is vooral in het hogere toerengebied actief. Hierdoor levert de viercilinder zijn hoge specifieke vermogen (100 pk per liter) bij de hogere toerentallen. Dit resulteert in een krachtige, lineaire acceleratie helemaal tot aan het maximale toerental.

Het is naar mijn weten de krachtigste 1.6 diesel van dit moment. Renault geeft aan deze motor ontwikkeld te hebben voor het D- en E-segment (zeg maar de Laguna en hoger), maar het zou me niet verbazen als hij ooit ook in de Mégane te verkrijgen is.

Vermogenscurve Renaul 1.6 twinturbodiesel

Vermogenscurve Renaul 1.6 twinturbodiesel

Lager verbruik

Het voordeel van een kleine cilinderinhoud is ook dat de theoretische verbruikscijfers ook lager zijn dan een vergelijkbare 2.0-liter diesel. Zo’n 25% volgens de maker. De vraag is hoeveel er van over blijft in de praktijk, want bij vollast is een turbomotor niet bepaald zo zuinig als de fabrikant opgeeft.