Het was nog even de vraag of de nieuwe Renault Mégane naar de IAA in Frankfurt zou komen, maar nu de eerste foto’s online zijn beland, is daar geen twijfel meer over natuurlijk.
De vorige generatie Mégane liep al een tijdje mee, en de concurrenten waren hem al aan alle kanten voorbijgestreefd; de Golf, de Peugeot 308 en de nieuwe Opel Astra zijn veel nieuwer en op veel vlakken ook gewoon beter.
Het werd dus tijd voor een nieuwe, generatie vier al weer. En die staat op de IAA in Frankfurt editie 2015, en daardoor is er allerlei beeldmateriaal beschikbaar gekomen, zoals de onderstaande (Engelstalig) video vanaf de beursvloer.
Breder en lager
De nieuwe Mégane is 25 mm lager dan de Mégane van de vorige generatie en hij heeft een grotere spoorbreedte: voor + 47 mm en achter + 39 mm. Met zijn langere wielbasis (+ 28 mm) en kortere overhang achter krijgt hij een wat sportiever profiel. Toch claimt de Franse autofabrikant dat hij ruimer is, en meer bagageruimte heeft.
Natuurlijk heeft de nieuwe compacte middenklasser familietrekken die we ook bij de Clio en de Talisman zien. Check ook het grote multimediascherm in de middenconsole, net zoals bij de nieuwe Espace.
Motoren
De Fransman beschikt qua benzinemotoren onder meer over de bekende 1.2 TCe met 100 of 130 pk, of de 1.6 TCe met 205 pk. Aan de dieselkant kun je kiezen uit de 1.5 DCi met 90 of 110 pk, of een 1.6 DCi met 130 pk of 160 pk (twinturbo) in het vooronder.
Update 29-10: Zie onderstaande afbeelding voor alle specs.
Natuurlijk komt er later ook een RS-versie (5-deurs), maar de GT-versie op deze foto’s is ook al best dik dankzij zijn 18-inch wielen. Deze GT wordt alleen aangeboden met de 205 pk sterke 1,6-liter benzinemotor en beschikt over een onderstelsetup door Renault Sport. Bovendien biedt de snelste versie van dit moment ook vierwielbesturing. Dit systeem, 4Control genaamd, is uniek in dit segment en berekent de stuurhoek van de achteras 100 keer per seconde en wijzigt deze indien nodig.
Prijzen
Update 1-december-2015, de prijzen:
BENZINE | Uitvoering | kW / pk | CO2 | Prijzen | Bijtelling |
Energy TCe 100 | Life | 74 / 100 | 120 | € 20.290,00 | 25% |
Zen | 74 / 100 | 120 | € 22.290,00 | 25% | |
Bose® | 74 / 100 | 120 | € 24.790,00 | 25% | |
Energy TCe 130 | Zen | 96 / 130 | 119 | € 23.490,00 | 25% |
Bose® | 96 / 130 | 119 | € 25.990,00 | 25% | |
GT-Line | 96 / 130 | 119 | € 26.390,00 | 25% | |
Energy TCe 205 EDC | GT | 151 / 205 | 134 | € 31.290,00 | 25% |
DIESEL | |||||
Energy dCi 110 | Life | 81 / 110 | 86 | € 23.890,00 | 21% |
Zen | 81 / 110 | 86 | € 25.890,00 | 21% | |
Bose® | 81 / 110 | 95 | € 28.390,00 | 21% | |
GT-Line | 81 / 110 | 95 | € 28.790,00 | 21% | |
Energy dCi 110 EDC | Zen | 81 / 110 | 95 | € 27.890,00 | 21% |
Bose® | 81 / 110 | 95 | € 30.390,00 | 21% | |
GT-Line | 81 / 110 | 95 | € 30.790,00 | 21% | |
Energy dCi 130 | Bose® | 96 / 130 | 103 | € 30.190,00 | 21% |
GT-Line | 96 / 130 | 103 | € 30.590,00 | 21% |
De auto komt pas in maart van 2016, maar is nu al te bestellen. De Estate komt pas in september, zal op de Autosalon van Genève getoond worden en kan deze zomer besteld worden.
De RS komt in 2017. Een 3-deurs zit helaas niet meer in de planning.