Zoek de verschillen. Die zijn er, want de Fiat 124 Spider heeft duidelijk een eigen gezicht gekregen.
De MX-5 heeft al jaren een hele schare fans. Het concept staat dan ook garant voor veel rijplezier; hij is licht, heeft aandrijving op de achterwielen, een vermakelijk rijgedrag en ziet er leuk uit. Bovendien is hij betaalbaar. Het is dan ook een slimme keuze van het Fiat-concern om het platform van de roadster samen met Mazda te ontwikkelen, al was het oorspronkelijk de bedoeling dat er een Alfa Romeo-badge op de motorkap zou prijken.
Fiat heeft het koetswerk naar hun eigen hand gezet. Qua uiterlijk zijn er dus verschillen, en die pakken wat mij betreft ongunstig uit voor de Italiaanse Japanner. Ik vind de 124 gewoon lomper ogen. Zie onderstaande vergelijkingsfoto’s.
De neus heeft wat weg van een Dodge Viper, en dat is geen compliment voor een sportwagentje als deze. En de rest van auto is niet zo lekker scherp gelijnd als de Mazda. Maar goed, dat is mijn mening. Wat is de jouwe?

Motor
Het belangrijkste verschil is de motorisering. Waar Mazda inzet op motoren zonder turbo heeft Fiat een 1.4 mét turbo in de opvolger van de Barchetta gelegd, en dat uit zich vooral in meer trekkracht onderin de toeren.
Max. vermogen | Max. koppel | Gewicht | |
Mazda MX-5 1.5 | 131 pk/7000 tpm | 150 Nm/4800 tpm | 950 kg |
Mazda MX-5 2.0 | 160 pk/6000 tpm | 200 Nm/4600 tpm | 990 kg |
Fiat 124 Spider | 140 pk/5000 tpm | 240 Nm/2250 tpm | 1050 kg |
Het offer dat je daar voor moet maken is een beetje extra gewicht, namelijk zo’n 60 tot 100 kilo, en dat is best wat op een wagengewicht van rond de 1000 kilo. In Amerika wordt de (standaard) Spider overigens met 160 pk uitgeleverd. De reden van het vermogensverschil is waarschijnlijk omdat Fiat al aangekondigd heeft dat er in Europa ook een snellere Abarth-versie komt, met 200 pk. De 124 wordt geleverd met een zestraps handbak of automaat.
Foto’s & video
De foto’s hierboven van de 124 zijn van de Amerikaanse versie, die op kleine details afwijkt (o.a. kleur richtingaanwijzers). Hieronder de foto’s van hoe het model in Nederland in de zomer van 2016 geleverd gaat worden in 2 uitvoeringen: Classica en Lusso. De instapprijs zal zo rond de 30.000 euro liggen, net als de MX-5.
Bron vergelijkingsfoto’s: Auto.cz
De Mazda MX 5 foto’s kloppen niet met de realiteit. Het eksemplaar dat jullie tonen is duidelijk verlaagd en niet origineel. Een verlaagde auto toont altijd mooier en sportiever. Groot probleem is dat dit in België niet meer mag en jullie MX5 niet door de keuring geraakt. De Fiat is wel origineel en staat lelijk hoog op zijn poten.
ik vind de MX5 er uit zien alsof het een goedkope hotwheels cloon is die uit een happy meal van de MC Donalds komt
Doe mij maar zo’n Happy Meal dan
De Fiat zier er stoerder uit en is in potentie door het Italiaanse retro design een toekomstige klassieker. De Mazda is wat vrouwelijker en heeft een zeer moderne uitstraling die echter voor mij wel sneller zal gaan vervelen. Als (klassieke) autoliefhebber kies ik voor de Fiat.
toch liever de Fiat.
Het design dat erg lijkt op dat van de klassieke 124 (geen dodge viper daar lijkt de mazda MX5 NB meer op) vind ik erg mooi. het wordt een auto met stijl in tegenstelling tot de mazda die er vooral racy uitziet.
overigens leunt de Fiat niet op de mazda aangezien ze samen ontwikkeld zijn en de hele bodemgroep uit Italie komt.
Fiat en Mazda hadden beiden niet genoeg geld voor de zelfstandige ontwikkeling van een nieuwe MX 5/ Alfa spider.
daarom zijn ze een samenwerking aangegaan waarin de ontwikkelingskosten gedeeld werden zodat het voor beide haalbaar werd.
In eerste instantie zou de 124 een alfa spider worden met een totaal andere koets. echter vonden ze bij alfa dat ze te veel interne concurrentie zouden krijgen voor de 4c spider.
Daarom werd besloten dat het een Fiat moest worden. echter moest er nog wel een nieuw jasje ontworpen worden. wat ook gelijk de reden is dat de Fiat en Abarth 124 spider zoveel later op de markt zijn gekomen dan de Mazda MX5.
bodemgroep, onderstel en remmen zijn ontwikkeld in Italie.
Interieur, electronica en dergelijke zijn ontwikkeld door mazda.
Als laatste punt. de 60 Kilo die de Fiat zwaarder weegt komt niet alleen door de motor.
Hij is langer waardoor hij meer bagageruimte heeft.
hij heeft een dikkere voorruit voor betere geluidsisolatie.
hij heeft meer isolatiemateriaal in het interieur.
hij heeft een luxer afgewerkt interieur. (o.a. met leer bekleed dashboard)
Bedankt voor je aanvullingen/verbeteringen Alex! Ik heb de tekst aangepast.