Zoek de verschillen. Die zijn er, want de Fiat 124 Spider heeft duidelijk een eigen gezicht gekregen.

De MX-5 heeft al jaren een hele schare fans. Het concept staat dan ook garant voor veel rijplezier; hij is licht, heeft aandrijving op de achterwielen, een vermakelijk rijgedrag en ziet er leuk uit. Bovendien is hij betaalbaar. Het is dan ook een slimme keuze van het Fiat-concern om het platform van de roadster samen met Mazda te ontwikkelen, al was het oorspronkelijk de bedoeling dat er een Alfa Romeo-badge op de motorkap zou prijken.

Fiat heeft het koetswerk naar hun eigen hand gezet. Qua uiterlijk zijn er dus verschillen, en die pakken wat mij betreft ongunstig uit voor de Italiaanse Japanner. Ik vind de 124 gewoon lomper ogen. Zie onderstaande vergelijkingsfoto’s.


De neus heeft wat weg van een Dodge Viper, en dat is geen compliment voor een sportwagentje als deze. En de rest van auto is niet zo lekker scherp gelijnd als de Mazda. Maar goed, dat is mijn mening. Wat is de jouwe?

Welke roadster vind je mooier?

Laden ... Laden ...

Motor

Het belangrijkste verschil is de motorisering. Waar Mazda inzet op motoren zonder turbo heeft Fiat een 1.4 mét turbo in de opvolger van de Barchetta gelegd, en dat uit zich vooral in meer trekkracht onderin de toeren.

Max. vermogen Max. koppel Gewicht
Mazda MX-5 1.5 131 pk/7000 tpm 150 Nm/4800 tpm 950 kg
Mazda MX-5 2.0 160 pk/6000 tpm 200 Nm/4600 tpm 990 kg
Fiat 124 Spider 140 pk/5000 tpm 240 Nm/2250 tpm 1050 kg

Het offer dat je daar voor moet maken is een beetje extra gewicht, namelijk zo’n 60 tot 100 kilo, en dat is best wat op een wagengewicht van rond de 1000 kilo. In Amerika wordt de (standaard) Spider overigens met 160 pk uitgeleverd. De reden van het vermogensverschil is waarschijnlijk omdat Fiat al aangekondigd heeft dat er in Europa ook een snellere Abarth-versie komt, met 200 pk. De 124 wordt geleverd met een zestraps handbak of automaat.

Foto’s & video

De foto’s hierboven van de 124 zijn van de Amerikaanse versie, die op kleine details afwijkt (o.a. kleur richtingaanwijzers). Hieronder de foto’s van hoe het model in Nederland in de zomer van 2016 geleverd gaat worden in 2 uitvoeringen: Classica en Lusso. De instapprijs zal zo rond de 30.000 euro liggen, net als de MX-5.



Bron vergelijkingsfoto’s: Auto.cz