AutoAuto

Ondanks dat Formule1 in Nederland vanwege de komst van Max Verstappen enorm populair is, klagen veel racefans wereldwijd over het gebrek aan spannende races, inhaalacties en een mooi geluid in de koningsklasse.

En dat is iets wat de organisatie serieus neemt, want minder kijkers betekent minder inkomsten, zo simpel is het. Er moet meer competitie komen. Dat moet bereikt worden door de kosten voor teams omlaag te brengen, zodat meer teams competitief kunnen zijn én….. gavere auto’s, die elkaar makkelijker kunnen inhalen.

2021 2022

Dat is het jaar waar het allemaal anders moet zijn in de F1: auto’s die er gaaf uit zien, waarmee je makkelijker in kunt halen zonder verlies van downforce. Drie designconcepten werden deze week gedeeld door Ross Brawn, Formule 1-motorsportbaas, om alvast een idee te geven waar men naar toe wil in 2021 2022. “Zodra de huidige auto’s binnen een paar autolengtes van elkaar komen, verliezen ze 50% van hun downforce. Dat is een aanzienlijk verlies aan prestaties. Dus we wilden begrijpen waarom dat zo was en hoe we het kunnen verbeteren. Ik ben blij om te kunnen zeggen dat we ongeveer op 80% zijn”, zei Ross Brawn, Formule 1-motorsportbaas. “Naarmate de tijd verstreek, was een andere belangrijke doelstelling het maken van fantastische auto’s. We willen dat de auto’s er beter uitzien dan wat je ziet in een videogame, auto’s die kinderen op hun muren willen hebben.”

Concept 1

2021 Formule1 concept 1

2022 Formule1 concept 1

F1’s eerste 2022-concept laat zien hoe de halo-cockpitbescherming veel meer geïntegreerd kan worden met de rest van de auto en er daarom veel beter uitziet.

Concept 2

2021 Formule1 concept 2

2022 Formule1 concept 2

Het tweede concept oogt agressiever en aerodynamische specialisten werkten hiervoor samen met ontwerpers voor een mooiere uitstraling. Een van de opvallende kenmerken zijn de grotere 18-inch wielen, waarvan we inmiddels weten dat ze aanwezig zullen zijn op toekomstige F1-auto’s.

Concept 3

2021 Formule1 concept 3

2022 Formule1 concept 3

Het derde en laatste concept wordt beschreven als de “meest actuele”, waardoor we een eerste voorproefje krijgen van de geplande onderdelen die de luchtstroom van de wielen willen regelen. “De banden en de wielen zijn het smerigste deel van de auto, ze veroorzaken een enorme verstoring van de luchtstroom”, zegt Brawn. “We beginnen te kijken naar onderdelen die de stroming kunnen stabiliseren als deze uit het wiel komt. Het ontwikkelt zich naarmate we verder gaan. ”

En nu?

Er zal nog ongeveer een jaar of wat verder onderzoek en ontwikkeling volgen, met als doel een raamwerk te hebben tegen het einde van 2019. Er wordt gehoopt dat het uiteindelijke ontwerp de betrokken teams zal aanmoedigen om in de F1 te blijven, terwijl nieuwe teams worden aangemoedigd om deel te nemen en de klasse een boost te geven.