De New Mini’s van de 3e generatie zijn wederom gegroeid ten opzichte van het vorige model. Je zou het bijna Midi’s noemen.

Het is een trend die je bij bijna elk automerk ziet: de opvolger van een model is weer groter dan zijn voorganger. Juist bij Mini is dat fenomeen extra opvallend, want je zou zeggen dat modellen van dat merk hun naam eer aan moeten (blijven) doen. Dat is met de laatste generatie van de voormalige icoon een gepasseerd station, zo lijkt het wel.

Mini Cooper 2015 vs oudere generaties

Vergelijk van 4 generatie Mini Cooper’s

Maxi Mini

Mede gedicteerd door strenger wordende veiligheidseisen en toegenomen comforteisen groeien auto’s met elk nieuw model. Veel fabrikanten gebruiken de steeds groter wordende modellen om kleinere modellen er onder te positioneren, bijv. de Volkswagen Up! die onder de Polo is gekomen. Moet Mini dan onder de Mini een Mini Mini introduceren? Zou wel raar zijn, niet?

Daarnaast is de trend naar zgn. crossovers een die je als autofabrikant bijna niet meer kunt negeren. Maar eigenlijk past het niet bij het merk, dat sinds 1994 onder de vlag van BMW valt. Vooral de Maxi Mini Countryman is een flinke auto voor Mini-begrippen, wat leuk geïllustreerd wordt door onderstaande foto. Die zet je niet meer met een paar man aan de kant!

Mini Countryman vs Mini Morris

Mini Countryman vs Morris Mini

De nieuwe Mini Clubman (zie foto boven dit artikel) heeft ook flink pap gegeten en concurreert tegenwoordig met het C-segment. Het geinige, maar onhandige zijdeurtje heeft ruimte moeten maken voor 2 volwaardige deuren waardoor het nu een ‘volwassen’ station geworden is. Het frivole is er nu helaas wel van af; het enige aparte wat gebleven is zijn de twee gescheiden te openen achterdeurtjes. Een test van de nieuwe Clubman kun je hier vinden.