Stel je mag een leaseauto uitzoeken, maar je vindt een Volkswagen Golf te saai en niet onderscheidend genoeg. Dan is de nieuwe Honda Civic 1.6 i-DTEC wellicht wat voor je.


Nét even wat anders, en het leuke is dat je deze Europese Japanner (de motorenfabriek staat in Swindon, UK) nu ook met een nieuwe zuinige dieselmotor kunt bestellen, namelijk in de vorm van de Civic 1.6 i-DTEC. Motoren bouwen kun je wel aan Honda overlaten, en deze dieselmotor is daar geen uitzondering op. De aluminium 1.6 diesel is nieuw ontwikkeld en levert dankzij een zeer compacte turbo een nette 120 pk en 300Nm. Dat zou moeten zorgen voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10,5 seconden en een top van 206 km/u.

Lichter

De 1.6 i-DTEC is volgens Honda de lichtste diesel in zijn klasse. Nou gaan we niet met z’n allen het motorblok er uit tillen om het op de weegschaal te leggen, dus we geloven de Honda-ingenieurs maar even voor het gemak. Hij zou zo’n 47 kilo lichter zijn dan zijn sterkere broer, de 2.2 i-DTEC, die vooral lovende kritieken kreeg de afgelopen jaren. De nieuwe zelfontbrander is ook behoorlijk zuinig, en dankzij zijn uitstoot van 94 gram CO2 per km valt hij de komende jaren nog in de 20% bijtellingsklasse. Helaas geen 14% dus, want die bovengrens ligt dit jaar op 88 gram, maar voor een paar tientjes per maand extra ten opzichte van een Ford Focus ben je wel een stuk minder een grijze muis in het verkeer. En als een normale uitvoering nog te grijzemuizerig is voor je, dan kun je je hatchback nog wat pimpen met een Aero Pack pakketje.


In het voorjaar van dit jaar wordt de nieuwe Honda Civic 1.6 i-DTEC leverbaar, en de prijs zal zo rond de 26.000 euro liggen.