De Franse regering gaat de accijns op diesel de komende 5 jaar met 1 cent per jaar verhogen, en die van benzine verlagen, totdat ze even duur zijn. Het doel: de dieselauto langzaam ‘wegpesten’.
De reden zal bekend zijn: diesel is vies, en het actuele dieselschandaal van Volkswagen zal zeker niet geholpen hebben ten faveure van de zelfontbranders. Het accijnsverschil tussen de twee brandstoffen moeten net als in België binnen vijf jaar zijn verdwenen in het Bourgondische land. Dat voordeel was, net zoals nu in Nederland, zo’n 20 cent per liter. Maar met een belangrijk verschil: de Fransen betalen in tegenstelling tot de Nederlanders geen wegenbelasting.
In Frankrijk wordt het wegennet namelijk via de brandstofaccijns en tol gefinancierd. Je betaalt dus alleen wat meer in de aanschaf, dus het omslagpunt ligt daar veel lager dan hier. Je kunt je voorstellen dat het Franse wagenpark daarom inmiddels behoorlijk ‘verdieseld’ is; nu rijdt ruim 60% van de Fransen een diesel en zo’n 80% van de verkochte brandstof is diesel.
Percentage dieselauto’s in FrankrijkHet grootste dieselland van Europa gaat nu het rijden met een dieselmotor duurder maken. Met de laatste Volkswagen-schandalen op dieselgebied in het achterhoofd is het niet zo gek om te stellen dat de neergang van de dieselauto in Europa is ingezet.
Vrachtwagens
Klein probleempje hierbij: de vrachtwagens rijden vrijwel allemaal op diesel, en transportbedrijven zijn straks duurder uit, wat voor dezelfde taferelen kan zorgen als in Nederland (lees: vlucht naar buitenlandse pompstations), tenzij de Franse overheid de truckers op een andere manier tegemoetkomt. Hierover beraden zij zich nog.
Onze Franse vrienden kunnen wat mij betreft in de leer bij onze “regering”. Zoveel mogelijk autotje pesten i.p.v. de koppen bij elkaar steken en te investeren in alternatieve brandstoffen. Met prijsverhogingen is het probleem niet uit de wereld, vervoer moet er zijn. De dupe van zulk wanbeleid komt ten nadele van de consument. Dit geldt echter ook voor tabak (Philip Morris) drank enz. Bovendien hebben jullie (Den Haag), het geld van ons (automobilisten), hard nodig voor jullie “beleid”. Gaan de verhogingen door totdat niemand zich meer een nieuwe auto kan veroorloven? En dan…..
De anti-diesel hype zal tijdelijk blijken; inmiddels is Bosch er in geslaagd met bestaande componenten een regelsysteem te bouwen waarmee ruim (> 50%) onder de nog in te voeren normen voor uitstoot wordt gekomen. Gezien het lagere brandstofverbruik van de dieselmotor (= minder CO2) is die waarschijnlijk nog niet aan het eind van zijn levensduur.