De Franse regering gaat de accijns op diesel de komende 5 jaar met 1 cent per jaar verhogen, en die van benzine verlagen, totdat ze even duur zijn. Het doel: de dieselauto langzaam ‘wegpesten’.

De reden zal bekend zijn: diesel is vies, en het actuele dieselschandaal van Volkswagen zal zeker niet geholpen hebben ten faveure van de zelfontbranders. Het accijnsverschil tussen de twee brandstoffen moeten net als in België binnen vijf jaar zijn verdwenen in het Bourgondische land. Dat voordeel was, net zoals nu in Nederland, zo’n 20 cent per liter. Maar met een belangrijk verschil: de Fransen betalen in tegenstelling tot de Nederlanders geen wegenbelasting.

In Frankrijk wordt het wegennet namelijk via de brandstofaccijns en tol gefinancierd. Je betaalt dus alleen wat meer in de aanschaf, dus het omslagpunt ligt daar veel lager dan hier. Je kunt je voorstellen dat het Franse wagenpark daarom inmiddels behoorlijk ‘verdieseld’ is; nu rijdt ruim 60% van de Fransen een diesel en zo’n 80% van de verkochte brandstof is diesel.

Diesels in Frankrijk

Percentage dieselauto’s in Frankrijk

Het grootste dieselland van Europa gaat nu het rijden met een dieselmotor duurder maken. Met de laatste Volkswagen-schandalen op dieselgebied in het achterhoofd is het niet zo gek om te stellen dat de neergang van de dieselauto in Europa is ingezet.

Vrachtwagens

Klein probleempje hierbij: de vrachtwagens rijden vrijwel allemaal op diesel, en transportbedrijven zijn straks duurder uit, wat voor dezelfde taferelen kan zorgen als in Nederland (lees: vlucht naar buitenlandse pompstations), tenzij de Franse overheid de truckers op een andere manier tegemoetkomt. Hierover beraden zij zich nog.

Bron en bron