Na voortijdig lekken van de persfoto’s heeft Opel vandaag de nieuwe Astra maar vrijgegeven.
Zoals bekend, staat de Duitser op een compleet nieuw platform, hét antwoord op het MQB-platform van concurrent Volkswagen. Volgens Opel komt de totale gewichtsreductie uit op 120 tot 200 kilogram, al is een en ander afhankelijk van de gekozen uitvoering en motorisering.
Kleiner
[adsense-300]
Opel breekt met de trend van alsmaar groter wordende compacte middenklassers; de nieuwe Astra is kleiner dan zijn voorganger. Zelfs de wielbasis nam af met 2,3 centimeter naar 2,68 meter.
Desondanks is de binnenruimte gegroeid, zo belooft Opel. De lengte van de Astra krimpt met 4,9 centimeter naar 4,37 meter en de hoogte bedraagt nu 1,46 meter, een reductie van 2,6 centimeter.
Motoren
De nieuwe Astra wordt door het lagere gewicht uiteraard zuiniger. Precieze details zijn nog niet vrijgegeven, maar de motoren die Opel in ieder geval toe heeft gezegd zijn de volgende:
Benzinemotoren | |||||
Inhoud | Cilinders | Vermogen | CO2 | Vanafprijs | Bijtelling** |
1.0 | 3 | 105 pk/170Nm | 99 – 102 gram* | € 19.995 | 21% |
1.4 | 4 | 150 pk/230Nm | 114 – 117 gram* | € 22.895 | 25% |
1.6 | 4 | 200 pk/300Nm | 142 gram | N.n.b. | 25% |
Dieselmotoren | |||||
1.6 | 4 | 110 pk/300Nm | 90 – 93 gram* | € 24.295 | 21% |
1.6 | 4 | 136 pk/320Nm | 99 – 103 gram* | € 26.295 | 21% |
1.6 | 4 | 160 pk/350Nm | N.n.b. | N.n.b. | 25% |
* Afhankelijk van uitvoering, handgeschakeld
** Vanaf 1-1-2016
Dit motorengamma wordt natuurlijk uitgebreider dan tot nu toe vrijgegeven, tot en met een krachtige Astra OPC aan toe, die een 1.6 krijgt die zo’n 280 pk moet gaan leveren.
Update 12 november: de prijzen van de Sports Tourer
Benzinemotoren | |||||
Inhoud | Cilinders | Vermogen | CO2 | Vanafprijs | Bijtelling |
1.0 | 3 | 105 pk/170Nm | 102 gram* | € 22.295 | 21%** |
1.4 | 4 | 150 pk/230Nm | 114 gram* | € 23.895 | 25%** |
1.6 | 4 | 200 pk/300Nm | 142 gram* | € 30.395 | 25%** |
Dieselmotoren | |||||
1.6 | 4 | 110 pk/300 Nm | 89 gram* | € 25.295 | 21%** |
1.6 | 4 | 136 pk/320 Nm | 99 gram* | € 27.295 | 21%** |
1.6 | 4 | 160 pk/350 Nm | 112 gram* | € 32.795 | 25%** |
* Voorlopige cijfers, geldt voor handgeschakeld
** Voorlopige schatting. Vanaf 1-1-2016
De Sports Tourer is vanaf nu te bestellen maar wordt pas vanaf april 2016 geleverd.
Multimedia
Het interieur van de Astra is naar een hoger niveau getild en krijgt als eerste Opel Android Auto en Apple CarPlay aan boord, waarmee je je smartphonescherm op het dashboard kunt toveren.
Stoelen
Update 20 aug: Opel heeft veel aandacht besteed aan de stoelen de Astra; het zijn volgens de autofabrikant de meest geavanceerde stoelen die ze ooit gemaakt hebben.
De nieuwe Astra komt als 5-deurs en als Sports Tourer (stationwagon). De Astra beleeft zijn officiële debuut op de IAA-autosalon van Frankfurt in september. In het laatste kwartaal van dit jaar staat ‘ie al bij de dealers, maar de Sports Tourer komt pas in april van 2016.
Update 27 sept: foto van Sports Tourer op IAA 2015
Video
Hieronder vind je een video van het Britse AutoExpress, die de Astra doorlichten. Aan de andere kant van het kanaal heet hij geen Opel maar Vauxhall, en het stuur zit natuurlijk rechts, maar verder krijg je een aardige indruk van de auto.
Foto’s
- Opel Astra K 2015/2016
- Opel Astra K 2015/2016
- Opel Astra K 2015/2016
- Opel Astra K 2015/2016
- Opel Astra K 2015/2016
- Opel Astra K 2015/2016
- Matrix LED Opel Astra K 2015/2016
- Apple CarPlay Opel Astra
Leuk model deze keer, positief.
Jammer is dat de toch al kleine brandstoftank van 50 liter nog verder ingekrompen is tot slechts 47 liter !!
Dat is absurd klein voor een serieuze c-klasser en een levensgroot nadeel voor veel veelrijders omdat je dan spreekwoordelijk elke dag aan de pomp staat. Een absolute misser van Opel.
Goede opmerking Haro. Ik denk dat het een gevolg is van het feit dat de auto gekrompen is en toch een ruimer interieur heeft gekregen. Hij is ook lichter en zuiniger, dus ik denk dat je per saldo ongeveer even ver komt bij dezelfde rijstijl. Maar ik had ook liever 50 liter of meer gezien.
Zit je daar over te zeuren, een tank waar 3 ltr. minder in gaat. Misschien zit je wat te zoeken. Ik vind het een prachtige wagen en vooral in het rood. En hoe deze rijdt dat moet ik nog ervaren maar ik denk dat het wel goed zit.
Laat vooral weten hoe hij reed Ciska.
Ik rij nu ruim een week deze auto, de tankinhoud is beslist niet te klein, gezien het werkelijke gemiddelde verbruik. ( De eerste 400 km 1:14,2 ). Inmiddels loop het gebruik verder af, dus minder liters per 100 km.
Wat wel jammer is dat er wel in de achterdeuren ruimte zit voor speakers, maar dat deze er niet in zitten (Selection Plus hoop extra’s). Ook is de mogelijkheid om je smartphone op het 7 inch beeldscherm te zetten teleurstellend, alleen Iphone en Android toestellen met minimaal 5.0 (Lollipop) kunnen dit aan. Het gros van de huidige Android telefoons is nog 4.X.X. Kitkat (90%), dus je zal dus of je smartphone moeten updaten, met als gevolg vervallen van garantie of een nieuwe duurdere smartphone kopen.
Wat rijgedrag bevalt de auto prima, stuur vrij direct en ligt goed op de weg, ook merk je nauwelijks iets van het feit dat er een vrij kleine driepitter onder de motorkap zit, bij stoplichten ben je al snel als eerste weg.
Heb net mijn 1ste tankbeurt achter de kiezen, valt toch wel tegen 7.9 l/100km,(1400 Turbo 125 pk) maar dat komt wel door het testen van de wagen (hoop ik).
Ik ga het deze tankinhoud eens wat rustiger aan doen.
Een gloednieuwe auto verbruikt wat meer dan als hij ingereden is. Het verbruik zal dan nog wel dalen.
Ja, een zenuwachtige rechtervoet kost bij iedere auto veel brandstof. Je kan op je dashboard direct zien wat het verbruik is.( Linker handeltje aan het stuur, zit in een van de menu’s.)
Heb nu 1500 km gereden en het verbruik loop terug naar 6,4 liter op de 100 km gemiddeld. Wat opvalt is dat de motor bij hele lage toerentallen beter gaat lopen, als je met 1500 toeren in een hogere versnelling rijdt hoef je niet direct terug te schakelen als je iets sneller wil gaan rijden. Wil je snel weg zijn is dit wel noodzakelijk en kost dus brandstof, de turbo is hier mede oorzaak van, maar zonder deze turbo zou je een hoop kracht missen.
PS.
Ondanks dat motoren tegenwoordig niet meer ingereden moeten worden, is het vrij onverstandig om een nieuwe motor of een motor die uit elkaar geweest is, direct uit te testen op hoge toerentallen en motorvermogen. Resultaat kan achteraf zijn een hoger olieverbruik dan normaal, ik heb dit in de praktijk bij collega’s met Opel lease auto’s menigmaal zien gebeuren.
Klopt als een bus. Netjes in- en warmrijden is nog altijd belangrijk.